(SIDE2:) I kveld, torsdag, er det norsk premiere på Margreth Olins første spillefilm «Engelen» med kong Harald til stede. Gallavisningen kommer etter at filmen hadde verdenspremiere under filmfestivalen i Toronto, er blitt vist for europeiske justisministere og Jens Stoltenberg.

Mer fra Side2. no: Sjekk forsiden nå

«Engelen» handler om Lea, som gjennom morens stille og årelange svik i barndommen, stopper uroen ved å ta medisiner. Medisiner blir til heroin, heroin blir til å trekke på gata. Midt oppi dette får Lea et barn. Og hun bestemmer seg for at datteren ikke skal vokse opp å bli like utrygg som henne selv, så hun gir henne fra seg.

Bryter sirkelen
Filmen stiller seg på Leas side i valget hun gjør. Moren gjør det ikke.

– Leas mamma klarer aldri å endre kurs. Når hun velger sin nye mann Ole og ikke datteren, så gjør hun det valget. Men det er jo også dette misbruk handler om. Lea er den som bryter sirkelen ved å gå en helt annen vei, mener Maria Bonnevie.

Og det er her Olins tidligere uttalelser om at «hun og Bonnevie var to slitne kvinnfolk» da filminnspillingen var ferdig. For Olin var det voldsomt å gå fra det mindre dokumentarfilmformatet til en stor spillefilmstab og dessuten ansvar for skuespillere.

- Det rivjernet
– Jeg er sikker på at mange som søkte seg til filmprosjektet tenkte har her skal de jobbe med humane Margareth med all nestekjærligheten, og så møtte de det rivjernet av et kvinnfolk, ler hun. Samtidig innrømmer hun at hun kjente presset ved å ta steget fra dokumentar til spillefilm. Et ambisiøst manus var tøft å håndtere. Å overføre prosessen med å kjenne i mellomgulvet at dette ble riktig, var ikke lett når en hel stab sto og ventet på neste oppgave.

– Jeg sov lite og skulle prestere mye innen et kort tidsrom. Jeg så på noen bakombilder av meg og Maria der vi begge ser like kantete og slitne ut, og tenkte hvem av oss er det egentlig som spiller junkien, skratter Margreth Olin og får et latterhyl fra Maria Bonnevie som svar.

SE VIDEO AV ENGELEN

HTML EMBED
video_embed(12725,1);

– Det er lett å glemme nå som vi har det så koselig. Samtidig er jo dette jobben vår. Det er dette vi vil bruke tiden vår til. Vi holder på med noe som er dypt forankret i systemet vårt, mener Bonnevie.

Filmen skulle vært en dokumentar, om Margreth Olins venninne Pia, men så kom Pia seg ut av misbruket. Det var da historien ble en spillefilm. Men Pia var med som konsulent. Det er Pia som blant annet kom med tips til makeup og kostyme for Bonnevie.

Ukonvensjonell film
– Jeg møtte henne et par ganger og det var veldig fine møter. Klart denne filmen har vært krevende og vanskelig, men den har også vært en fantastisk erfaring der jeg har fått mye tilbake, mener Maria.

«Engelen» er som ferdig resultatet blitt en spillefilm med dokumentarisk fortellerstemme. På ukonvensjonelt vis er det nemlig Olin som beretter historien.

– Da produsenten foreslo det, var det første jeg sa at dette vil dele kritikerne. Men jeg hadde tre og en halv time film, og det gjorde at jeg kunne forlate manus og klippe den beste filmen ut fra materialet vi hadde. Jeg visste det var et vågalt valg. Samtidig lager du ikke film for kritikerne, sier Olin.

Les hva Side2 mener: En heldig engel

Bonnevie selv stilte seg litt vennlig tvilende til metoden da hun fikk den forelagt. Og hun fikk også sjansen til å gjøre fortellerstemmen selv.

– Da jeg så den ferdige filmen, tenkte jeg faktisk at dette med Margreths stemme ble helt riktig. Jeg synes det gir historien en helt egen dimensjon, sier hun.