Den langvarige TV-konflikten mellom TVNorge-eide Discovery og Telenor-eide Canal Digital er over.

Den nye avtalen omfatter også Tippeligaen.

Partene har vært uenige i lang tid, og 2,5 millioner nordmenn var uten Discovery-kanlaene TVNorge, MAX, FEM og 10 andre kanaler Discovery eier, i om lag halvannen uke.

- Vi er veldig glade for at vi nå har kommet frem til en løsning som betyr at kundene våre igjen får mulighet til å se TVNorge- og Discovery-kanalene. Dette er en fremtidsrettet avtale som gir kundene tilgang til godt lokalt og internasjonalt innhold tilpasset kundenes brukervaner. I tillegg er vi glade for å kunne gi mer fotball til folket, billigere og mer tilgjengelig, sier administrerende direktør i Canal Digital, Ragnar Kårhus, i en pressemelding.

Her kan du tipse Nettavisens journalist på mail, eller ring 02060.

- Beklager overfor seerne

Strid om betaling mellom Telenor-eide Canal Digital og Discovery i Norge førte til at flere kanaler gikk i svart natt til mandag for halvannen uke siden.

Avtalen betyr at kanalene var tilbake allerede hos abonnentene fra klokka ni torsdag formiddag.

– Jeg er først og fremst glad for at vi er tilbake på skjermen innen kort tid, og jeg vil beklage overfor seerne som tålmodig har holdt ut disse to ukene. Sammen med Canal Digital har vi kommet fram til en løsning som gjør at vi kan fortsette å investere i godt, norsk innhold. Spesielt glade er vi for å lande denne avtalen før søndagens tre store premierer, sier Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks, i en pressemelding.

– Dette har vært krevende forhandlinger, men vi har nå endelig kommet fram til en god løsning, ikke minst for seerne. De får nå tilgang til mer norsk fotball, billigere, i årene som kommer. Telenor og Canal Digital er viktige bidragsytere og støttespillere når vi fra 2017 kan realisere vår «fotball til folket»-visjon. Vi er også fornøyde med at vi endelig kan fortsette det gode samarbeidet vi hadde med Telenor, fortsetter Strømme.

Kunder fikk gratistilbud

Partene hadde frist til midnatt natt til mandag 29. januar. og forhandlingene gjaldt hele Skandinavia. Rundt én million norske husstander er i dag Canal Digital-kunder.

Det tilsvarer nesten 50 prosent av det norske TV-markedet. Tidligere denne uken ble det kjent at TVNorge har tapt flere millioner kroner i reklameinntekter på TV-kranglingen.

Som et plaster på såret til kunder som savnet TVNorge og de andre Discovery-kanalene, tilbudte Canal Digital DPlay gratis ut februar. DPlay er Discoverys strømmetjeneste.

«Som et alternativ tilbyr vi deg å refundere kostnaden din for DPlay. Følg med på «Min Side» for oppdatert informasjon om hvordan du får refundert din kostnad», skrev Canal Digital på selskapets Facebook-side forrige uke.