Gå til sidens hovedinnhold

Er du en flashpacker?

De vil ha med seg sin bærbare pc og de vil bo komfortabelt. Flashpackeren er den nye backpackeren.

(SIDE2): En flashpacker drar også på måfå rundt om i verden, men standarden på hotellet er gjerne mye bedre. De sitter heller ikke på en buss i 20 timer, men tar fly mellom behagelige destinasjoner i Sørøst-Asia og Australia.

Mobilen må også fungere til en hver tid og dekning må det være for at en flashpacker kan slappe av.

Noe for Norge?
- Dette er også en viktig type turister for Norge, mener Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektøren hos Innovasjon Norge.

Han mener dette er turister som gjerne deler sine opplevelser med mange og rekrutterer flere besøkende til Norge.

Trygt og behagelig
Dette er fortsatt reisende på budsjettferie, men de legger igjen betydelig mer penger enn de mer kjente ryggsekkturistene. De reiser også hvor tusenvis av andre turister har vært før, for noen ubehagelige overraskelser vil de helst ikke bruke tid på.

Les også: Norge for eliteturister

Til forskjell fra en backpacker ville en flashpacker aldri rullet ut soveposen på en hard trebenk bare for å spare en 50-lapp. De kjøper heller ikke en mystisk middag fra et skur i veikanten.

Bruker nettet
I god tid før selve reisen plukker de gjerne ut en egnet hotell på nett til en billig penge. Ellers kaster de seg raskt over et godt tilbud, bare for å unngå snorking og fyllebråk i en sovesal midt på natten. Flyselskapene som tilbyr lavprisbilletter er også et godt tilskudd til tilbudet disse sofistikerte turistene nå benytter seg av.

Eventyr for disse er å sjekke ut korallrev fra soldekket på en stor yacht eller ta bilder av eksotiske dyr fra en solid jeep. Det viktigste er å rekke en drink i cocktailbaren på kvelden.

Velstående og rastløs
I Australia og da særlig på østkysten og i Queensland trykker de slike turister nå til sitt bryst.

- De er vanskelig å plukke ut, sier Peter O'Reilly fra Tourism Queensland til The Courier Mail. En kartlegging av hvem som benytter seg av herberge, vandrerhjem og gjestgiveri fanger ikke opp disse turistene.

O’Reilly mener allikevel at en flashpacker er eldre enn den erketypiske backpackeren. De er også velstående arbeidsfolk som bruker tiden mellom kontrakter og jobbtilbud til å reise rundt.

Vil gjøre Norge tilgjengelig
- Disse klarer fint det prisnivået vi har her i Norge og opplevelser har vi også nok av, mener Tuftin.

Nå vil reiselivsdirektøren bruke nettet mer bevist for å lokke dem nordover.

- Dette er kunder som er veldig målrettet og vet hva de vil ha. Med en mer offensiv nettsatsning kan vi gjøre Norge mer kjent blant disse flashpackerne og samtidig gjøre tilbudene mer tilgjengelig, sier han.

Les mer om ferie og reise her.

Reklame

Denne eksklusive motebutikken har salg bare én gang i året