(SIDE2): Du kan bruke maten til å få det bedre i gitte situasjoner. Vit hva du skal spise for å gjøre hverdagen lettere for deg selv.

Her er listen fra Men'sHealth.com som gir deg eksempler på hvordan du kan bruke maten i hverdagen.

SCENARIO:Du må holde deg fokusert og på tå hev gjennom et jobbintervju

SPIS: Grillet kyllingwrap uten majones.

FORDI: Kylling inneholder proteiner og å spise dette hjelper hjernen med å produsere dopamin og

og nervestoffer som holder deg skjerpet, sier Judith Wurtman, Ph.D., forfatteren av boka «The Serotonin Power Diet».

SCENARIO:Du er stressa fordi du har deadline om litt

SPIS: En håndfull sesamfrø mens du jobber.

FORDI: Stress kan gjøre at magnesiumnivået i kroppen synker og du kan utvikle høyt blodtrykk.

SCENARIO:Du er rastløs før den store dagen

SPIS: Spis fettfritt popcorn en halvtime før du går til sengs.

HVORFOR: Karbohydratene vil få kroppen til å produsere serotonin som gjør deg avslappet. Sørg for at det er fettfritt for fett vil gjøre at serotonin-prosessen går langsommere.

SCENARIO:Problemer hjemme gjør deg deppa

SPIS: Laks eller sushi til middag

FORDI: En finsk studie fant ut at folk som spiser mer fisk er 31 prosent mindre sannsynlig at lider av depresjon. Dropp raske karbohydrater og godterier. Sukker kan heller bygge opp under ditt deprimerende humør.

SCENARIO:Selvtilliten avtar utover kvelden og du føler deg usikker

SPIS: En mini-sjokolade

FORDI: Sjokolade inneholder en rekke stoffer som kan gjøre humøret ditt bedre og gi deg en euforisk følelse.

SCENARIO:Du er distré og glemsom og har helt glemt de to siste deadlinene dine

SPIS: Ananasbiter som snacks eller en kopp med frukt i havregrøten.

FORDI: Antioksidanter fra den mest fargerike frukten og grønnsakene hjelper deg å bli kvitt de frie radikalene i kroppen din som gjør at du blir glemsom.

Det fins også, ifølge ekspertene, noen typer mat som kan brukes som «medisin»

Bare ved hjelp av noen få grep i kostholdet ditt kan du bli kvitt hodepinen eller unngå hjerteanfall. Her er rådene fra ernæringsfysiolog Joy Bauer, R.D., forfatter av «Joy Bauer's Food Cures».

MOT MIGRENE:Først så kan du forsøke å loggføre alt du spiser i en måned og se hva som fremprovoserer migrenen

SPIS: Mat som er rik på sunt fett som laks, avokado og olivenolje. Denne maten fungerer som en katalysator for migrenen. Også riboflavin i biff og korn hjelper cellene å holde på energireservene, som kan forhindre tilbakevendene migrene.

IKKE SPIS: Nitrater som du finner i blandingskjøtt, bacon og pølser. Aspartam som du finner i light-brus og koffein.

MOT IRRITERT TARM:Mange lider av irritert tarm-syndrom og den beste måten å unngå ubehag på er et balansert og sunt kosthold

SPIS: Myk mat som er rik på fiber som havregrøt, bananer og søtpotet.

IKKE SPIS: Hvis symptomene er kraftige så hold deg unna frukt, grønnsaker og helkorn som er vanskelig for kroppen å fordøye. Andre triggere er: Sterk mat, alkohol, koffein og melkeprodukter.

MOT HJERTE- OG KARSYKDOM:Et kosthold med masse sunt fett beskytter deg mot hjerte- og karsykdommer

SPIS: Olivenolje, avokado, nøtter, tunfisk, makrell

IKKE SPIS: Mat med transfett bør du holde deg unna. Margarin, raske karbohydrater, brus med sukker, juice og hvitt brød.

LES MER HELSE HER

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!