I løpet av de siste årene har bilene som selges på det europeiske markedet blitt betydelig mye sikrere. Årsaken er todelt: Sikkerhetskravene fra myndighetene har blitt mye strengere, og organisasjonen Euro NCAP har klart å få bilbransjen til å gjøre sikkerhet til et seriøst argument med sine grundige kollisjonstester.
Om en reiser til Sør-Amerika, ser en plutselig at bilene er av en helt annen kvalitet - selv de store produsentene selger biler som ikke ville vært lovlig å selge her i Europa.
Høyere krav
Og etter at «alle» biler som ble testet i 2009 fikk toppresultat, endret organisasjonen sine testrutiner for å gjøre det betydelig vanskeligere å oppnå fem stjerner.
- I fjor testet vi 29 biler, og 65 prosent av disse fikk fem stjerner, sammenlignet med 90 prosent i 2009. Nedgangen viser klart at Euro NCAPs kriterier for å oppnå fem stjerner har blitt vanskeligere, skriver organisasjonen i en pressemelding.
Selskapet har nå plukket ut vinnerne i fem kategorier.
- For å være en vinner må bilen oppnå en høy kombinert poengsum på alle tester vi gjennomfører, samtidig som en må gå over minimumskravene for å få fem stjerner med god margin, melder selskapet.
- Premium-klassen: BMW 5-serie
- Liten familiebil: Alfa Romeo Giulietta
- Supermini: Honda CR-Z
- Liten SUV 4x4: Kia Sportage
- Liten MPV: Toyota Verso
Euro NCAP fremhever også følgende biler: Suzuki Swift, Kia Venga, BMW X1, VW Sharan/Seat Alhambra og Citroën C4.
To tapere
Samtidig fremhever også Euro NCAP kassebilen Citroën Nemo som årets taper, med bare tre stjerner. Denne bilen markedsføres ikke av Citroën i Norge. Kinabilen Landwind CV9 fikk for øvrig bare to stjerner, men det er heller ikke en bil du får tak i uten videre.
De første resultatene fra 2011 vil bli offentliggjort i slutten av februar.