Gå til sidens hovedinnhold

16 km/t mellom liv og død

Krasjtest viser at bare noen få kilometer i timen ekstra kan koste liv i en ulykke.

Et stort flertall av nye biler får fem stjerner, som er full pott, i Euro Ncaps kollisjonstester. I Europa er disse testene er blitt selve malen for hvor sikker en bil er.

Denne artikkelen er hentet fra: Klikk.no/motor/bil

Euro Ncaps frontkollisjonstest gjennomføres i 64 km/t. Da vil den såkalte passasjercellen i en nybil som for eksempel Renault Laguna fortsatt være så godt som uskadd.

Renault Laguna byr i Euro Ncap-sammenheng på en sikkerhet som betegnes som over gjennomsnittet.

Alle reserver oppbrukt

Nå har den tyske bileierorganisasjonen Adac kjørt samme bil i en frontkollisjonstest i 80 km/t.

Denne testen avslører at sikkerheten reduseres dramatisk selv med en liten fartsøkning.

I 80 km/t må passasjercellen ifølge Adac ta opp i seg 56 prosent mer kollisjonsenergi. Det er mer enn den greier. Cellen er ikke lenger stabil – alle reserver er brukt opp.

I praksis betyr det at et sjåføren, til tross for bilbelte, beltestrammere og kollisjonspute, vil treffe rattet hardt i brysthøyde.

Samtidig vil knærne komme i kontakt med dashbordet, med stor fare for alvorlige skader.

Se alle Klikk.nos biltester på: Klikk.no/motor/bil

For barn i baksetet er resultatet delt. Brystregionen til en treåring vil bli utsatt for hardt trykk, men uten at det er fare for alvorlige skader.

Verre vil det gå med et mindre barn som sitter i fartsretningen. Her kan både brystregionen og nakken bli utsatt for krefter som kan føre til alvorlige skader.

Best ut i en frontkollisjon i 80 km/t kommer sidepassasjeren foran. Også hun eller han vil treffe dashbordet, men på passasjersiden treffer ikke kroppen et hardt ratt.

Sjåførhjelpesystemer avgjørende
Adac påpeker at testen viser at også moderne biler har sine klare grenser, og at de kan overskrides selv med bare noen få kilometer i timen ekstra fart.

Samtidig viser testen at sikkerhetsutstyr som bremseassistent, som registrerer et forsøk på nødbremsing og som øyeblikkelig drar til bremseklossene med full kraft, kan være det lille ekstra som reduserer farta nok.

Det samme gjelder om bilen har antisladdsystem (ESP). Denne elektronikken kan i kritiske situasjoner være det som hjelper sjåføren til å beholde kontrollen over bilen.

Les mer om bil og motor: Klikk.no/motor/bil

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor.

Kommentarer til denne saken