Gå til sidens hovedinnhold

Hvordan bli rik på nett

Twitter-grunnleggeren Ev Williams avslører den hemmelige formelen.

Evan Williams er en fyr som vet et og annet om suksess på internett. To av ti av verdens største nettsider er skapt av Williams og hans kumpaner - blogguniverset Blogger og ikke minst Twitter.

Hans siste oppfinnelse er blogg-plattformen Medium.

Internettselskap dukker opp og forsvinner raskere enn det er mulig å holde oversikten over, så hva er det Ev Williams har skjønt som andre ikke har?

Vel, det er ganske enkelt. I teorien.

Under XOXO-konferansen, som ble arrangert i Portland i Oregon i slutten av september, avslørte han rett og slett «den hemmelige formelen for å bli rik på nett», skriver magasinet Wired.

Bekvemmelighetsmaskinen

Williams mener gründere og entreprenører som krampaktig forsøker å finne på noe som aldri er funnet på tidligere, er på helt feil spor. Han tror tvert i mot at knepet bak suksess er å ta noe som allerede er grundig testet og utprøvd - og gjøre det bedre.

- Når alt kommer til alt er internett et gigantisk maskin designet for å gi folk det de vil ha. Det er ikke et utopi, det er ikke magisk. Det er helt enkelt en bekvemmelighetsmaskin, sier Williams.

- Dem som kan trimme maskinen godt - som løser grunnleggende, menneskelige problemer raskere og enklere enn dem som har forsøkt tidligere - vil bli umåtelig rike.

Twitter-grunnleggeren mener at vi ofte tenker at nettet gjør det mulig for oss å gjøre nye ting.

- Men folk vil bare gjøre det de alltid har gjort, slår Williams fast.

Ta et menneskelig behov, helst et som har eksistert i lang tid, identifiser det behovet og bruk moderne teknologi til å fjerne steg.

Raskere og enklere

Internetts sentralnervesystem er koblinger. Menneske koblet med maskin, maskin koblet med maskin, programvare med programvare. En «like» på Facebook er en kobling. Klikker du «følg» på Twitter, er det en ny kobling. Hver gang vi «sjekker inn», hver tanke du deler på nett, hvert bilde du liker, alt er koblet sammen og det bare baller på seg.

Men koblingene sprer seg ikke vilkårlig. Ifølge Williams går spredningen i en bestemt retning: Mot det bekvemmelige, det anvendelige og beleilige.

- Internett gjør menneskelige behov mer oppnåelig. Det er med andre ord mer bekvemmelig.

Bekvemmelighet oppnås, ifølge Williams, ved å gjøre noe raskere og lettere å forstå.

- Folk vil ikke vente og de vil ikke tenke, og internett bør samsvare med det. Hvis du studerer hva de virkelige store tingene på nett er, vil du oppdage at de er mestre på gjøre ting raskt uten å tvinge folk til å tenke, sier Williams.

Selskap som Google, Facebook og Apple er eksempler på selskap som har tjent formuer på å følge denne filosofien. I prinsippet er knepet ofte å kutte steg i en serie med handlinger brukeren må gjøre for å oppnå det han eller hun ønsker.

Formelen for suksess

Dette var samme suksesskriterie Williams brukte på Blogger. Tidligere måtte brukere opprette et nytt dokument, lagre det, manuelt laste det opp på nett og lese det i en nettleser. Nå kunne de skrive hva de ville i et «skjema» i nettleseren og klikke «publiser».

Men tilbake til tittelen. Vi overlater ordet til Ev Williams:

- Her er formelen for å bygge et internettselskap verdt milliarder. Ta et menneskelig behov, helst et som har eksistert i lang tid, identifiser det behovet og bruk moderne teknologi til å fjerne steg, sier Ev Williams.

Vi har satt det opp i en punktliste:

  1. Ta et menneskelig behov.
  2. Identifiser hva behovet egentlig er.
  3. Gjør det enklere å nå behovet, ved å bruke moderne teknologi til fjerne stegene det tar å komme dit.

Ev Williams bruker denne formelen. Han er god for rundt 1,2 milliarder kroner, ifølge nettsiden www.celebritynetworth.com.

Reklame

Her kan du levere Eurojackpot

Kommentarer til denne saken