Gå til sidens hovedinnhold

Langer ut mot Expert og Elkjøp

Mistenker at gigantene manipulerer markedet.

Statens institutt for forbruksforskning har i to år gransket bransjen til elektronikkbutikkene. Sifo mistenker Expert og Elkjøp for bevisst å forvirre forbrukerne gjennom å tilby en rekke nesten like produkter, noe som gjør det nærmest umulig for kunder å sammenligne priser i butikken eller på nettet, ifølge Dagens Næringsliv.

- Vi mistenker at det er en bevisst manipulering av markedet, sier forsker Alexander Schjøll i Sifo til DN.

«Elkjøp og Expert kan ha laget «kunstige» forskjeller mellom produktene de tilbyr for å unngå å konkurrere direkte med hverandre», skriver Sifo-forskerne.

Kjedenes bonusordninger blir også tatt opp. Selgerne får forskjellige bonuser som følge av hvilke produkter som blir solgt

Expert og Elkjøp avviser påstandene i rapporten.

Kommentarer til denne saken