Gå til sidens hovedinnhold

Virkelighetens Top Gun

Å være jagerpilot er et farlig yrke, og forsvaret ønsker flere jenter på vingene.

(SIDE2): Mange drømte om en karriere som jagerpilot, etter å ha sett Tom Cruise som Maverick i den amerikanske filmen «Top Gun».

Og selv om man kan trekke mange likhetstrekk med den populære filmen og virkeligheten, passer ikke yrket for hvem som helst. Som jagerpilot man må være forberedt på å ta på seg farefulle oppdrag. Og selv om det er atskillig færre ulykker i dag, enn på 60- og 70-tallet, er det en risiko å være pilot på en slik maskin.

- Det er jo en risiko å være jagerpilot, for du sitter i et høyteknologisk fly som går ekstremt fort, og er oppe i ekstreme situasjoner og du kan blir sendt på farefulle oppdrag. Så det er ikke helt ufarlig, nei. Men ved å trene, så blir man godt rustet slik at det blir en kalkulert risiko, og på denne måten unngår man mange farer, forklarer F-16-pilot Tin Tin (32), som av sikkerhetsmessige årsaker ikke vil oppgi fullt navn.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Skjult navn
Dekknavnene blir tildelt etter personlige karakteristikker, og er ikke noe man selv velger. De er også unike, og det er nesten ingen med to like navn i hele verden.

- Grunnen til at vi har kallenavn er at man slipper å gå ut med fullt navn. Dette er en fordel på for eksempel åpne samband, man får dekket litt mer, og det er dermed sikrere. Det er også enklere å huske i det internasjonale miljøet, og vi prøver å ha unike navn, forteller Tin Tin som kan avsløre at han fikk sitt navn tildelt på grunn av den karakteristiske hårfrisyren han hadde da han var fersk pilot.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Politisk redskap
Hverdagen som jagerpilot er allsidig, og man et ute på mange forskjellige oppdrag. Man kan blir sendt ut for å behandle alt fra lette kriser til større krigshandlinger, men til daglig er det mye trening slik at man skal være rustet til å takle utfordringene om noe skulle skje.

- Det er mange årsaker til at det skjer ulykker, men for å redusere faren så deler vi eventuell feil vi gjør. På denne måten lærer vi, sier Tin Tin og innrømmer at han kan være spent noen ganger når han er ute å flyr.

- Jeg har opplevd mye. En gang fløy jeg et 2-motors jetfly i USA, hvor begge motorene stoppet. Jeg hadde en tordensky under meg, og jeg visste jeg måtte fly inn i tordenskyen for å få startet motorene. Man er jo veldig drillet, og gjør det man skal. Det var først etterpå jeg tenkte over hvor farefullt det faktisk var. Du kan si det var en veldig sporty opplevelse, ler han.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Men noen ganger er ulykker uunngåelig, og Tin Tin har selv opplevd å miste kolleger i tjenesten.

- Jeg har opplevd at folk har gått bort i ulykker. Da får man satt ting i perspektiv. Det er nok det kjipeste ved denne jobben. På den andre siden kan man si at det morsomste med denne jobben er de gangene man har vært ute og fått til det man har satt seg som mål. Det er en stor tilfredsstillelse.

Historiske søkertall
Tin Tin kan forteller at det er alle typer mennesker som er jagerpiloter, og Luftforsvaret ønsker å ha en allsidig enhet. Dette er noe av grunnen til at de ønsker flere jenter inn.

Opptakskrav - Luftforsvarets flygeskole

  • Må være mellom 18 og 24 år
  • Norsk statsborgerskap
  • Plettfri vandel
  • Generell studiekompetanse
  • God helse (som blant annet innebærer at man har et 100 % ukorrigert syn)

Les mer her

- Forsvaret har lenge vært mannsdominert, men vi vil ha inn flere jenter for å få et mangfold og forankring i befolkningen, opplyser Tin Tin som mener Luftforsvaret har blitt flinkere for å åpne opp for jenter.

- I år er det historisk mange jenter som har søkt seg til flyskolen. Til nå har 130 jenter søkt, det er flere søkere enn noen gang, og vi gleder oss til å se utviklingen, sier han videre.

Selv om opptaksvilkårene er harde, mener Tin Tin at de er langt fra uoppnåelig, heller ikke for jenter.

- Vi ser etter sunne holdninger og jordnær mennesker. Det er aldri negativt å ha litt sunt bondevett. Det er ikke umenneskelig opptakskrav, og det er ikke mye trening som skal til for at man skal greie minstekravene. Noen av kravene er litt annerledes for jenter.

- Kan bli sendt til Afghanistan
Jagerpiloten oppfordrer alle som har en liten flyger i magen til å søke til Luftforsvaret, men understreker også at man må være både motivert og bevisst på hva en slik jobb krever av en.

- Man kan for eksempel få beskjed om at man skal ut å bombe. Det er en dramatisk oppgave, og understreker det at vi er et politisk instrument. Det er ingen pilot som vil bombe for å bombe. Det er jo slik at man kan bli brukt som en instrument for ulike farefulle oppdrag. Man kan jo faktisk bli sendt til Afghanistan.

Skal følge pilotene
Men det er langt fra enkelt å bli jagerpilot, og nå kan du også få innblikk i hva som kreves for å få den gjeve tittelen.

I TV2-serien «Top Gun - Oppdrag Norge» får man følge 15 personer, hvorav tre er fra Norge, som alle kjemper, på ordentlig «Top Gun»-vis, om å ikke bli sendt hjem.

Første episode vises på TV 2 søndag 14. desember kl. 20:00

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Reklame

Verdens smarteste ladekabel til mobil er norsk

Kommentarer til denne saken