Gå til sidens hovedinnhold

Få bedre forbrenning

Sjekk hvordan du får fart på forbrenningen din.

(SIDE2): Forbrenningen kan være forskjellig fra person til person, men ekspertene hevder at du kan overstyre dette med riktig kosthold og mye mosjon.

Her får du tips om hvordan du kan påvirke forbrenningen.

Slik fungerer forbrenningen din

Forbrenningen er den tiden kroppen bruker på å bryte ned det vi spiser og gjøre det om til energi. Energiforbrenningen fordeler seg slik: 60-70 prosent går til hvilestoffskiftet (for å holde alle kroppens funksjoner i gang utenom aktivitet), 20-30 prosent forbrennes til fysisk aktivitet og 10 prosent brukes til å fordøye maten.

Medfødt lav forbrenning

Noen kan være født med lavere forbrenning enn andre. Dette kan medvirke til utvikling av overvekt. Har du først blitt overvektig øker kroppen forbrenningen fordi du bærer på flere kilo.

Uansett om du er født med lavere forbrenning bør du kunne overstyre dette med fysisk aktivitet og sunt kosthold.

Menn har høyere forbrenning

Forbrenningen er høyere hos menn fordi de har større muskelmasse enn kvinner.

Ikke slank deg

Spiser du for lite vil forbrenningen reduseres. Særlig om du jo-jo slanker deg. Da «forstyrres» forbrenningen og siden kroppen ikke har nok mat å jobbe med blir den fort «lat». Spis minst tre måltider daglig og eventuelt 1-2 sunne mellommåltider. Det finnes ikke bevis på at flere måltider påvirker forbrenningen eller reduserer kroppsvekten

Tren mer

I aldersgruppen 40-80 år går hvilestoffskiftet 30 prosent saktere. Man taper ca. en prosent av forbrenningen hvert år etter 35-40 år. Man må altså trene mer og mer for å bygge opp muskulaturen for å kompensere for dette. Mindre mat bidrar også men er mindre hensiktsmessig. Dette fordi du ikke bygger opp muskelmassen din.

Sterk mat kan hjelpe

Det finnes noen undersøkelser som hevder at sterk mat setter fart på forbrenningen. Men du kan ikke forvente de helt store utslagene. Stoffet capsaicin finnes i chili og dette stoffet øker kroppens varmeproduksjon. Ifølge enkelte studier kan du forbrenne opptil 25 prosent mer kalorier.

Store måltider tidlig

De store måltidene bør du helst spise tidlig på dagen. Dette fordi du bruker mest energi tidlig på dagen. En slik «plassering» av hovedmengden mat er med på å stimulere forbrenningen til det bedre.

Medisiner for lav forbrenning

Medikamentet Reductil er et legemiddel for vektreduksjon som kan øke forbrenningen og i tillegg hemme appetitten.

Kilder: Overlege ved Ullevål Sykehus Serena Tonstad, lommelegen.no

Reklame

Opptil 50 prosent på Comfyballs

Kommentarer til denne saken