Gå til sidens hovedinnhold

Facebook blir annonsevinner

Annonsørene har begynt å få øynene opp for nettsamfunnene.

Til nå har verken MySpace, Facebook, LinkedIn, Nettby eller Biip kunnet skryte på seg betydelige annonseinntekter. Nå kan imidlertid trenden være i ferd med å snu.

NA24 - din næringslivsavis

- De to siste årene har søketeknologiselskapene, med Google og Yahoo i spissen, vært den store greia innen nettannonsering her til lands. Annonsørene har vært litt tilbakeholdne i forhold til nettsamfunn. Men i år vil vi få et gjennombrudd for disse. Nettsamfunn blir den neste store annonserevolusjonen på nett, sier Even Aas-Eng, direktør for digitale medier i Mccann Worldgroup, til Aftenposten.

Han mener nettsamfunnene er unike, i den grad at de sitter på informasjon som gjør det lettere å skreddersy annonser for brukerne.

- Det blir en kamp om hvilke nettsamfunn som vinner. Så langt ser det ut som Facebook har vært mest kreative, men det er muligheter for andre, både internasjonalt og lokalt, sier Aas-Eng.

Aas-Eng tro det er plass til mange nettsamfunn, og at ikke det ene nødvendigvis vil konkurrere ut andre.

Reklame

Nå: Vi selger ut Pondus-bøkene på lager fordi vi skal flytte