I natt mistet om lag 2,8 millioner Canal Digital-seere TVNorge og 12 andre kanaler som en følge av at selskapet ikke kom til enighet med Discovery om de økonomiske betingelsene for ny distribusjonsavtale.

Nyheten blir ikke godt mottatt av mange Canal Digital-kunder, og på det Telenor-eide selskapets Facebook-side hagler det med innlegg.

Les også: - Canal Digital og Discovery blir enige

«Hvis det blir dyrere, sier jeg opp. Hvis Discovery-kanalene forsvinner, sier jeg opp. Her har dere litt å jobbe med», er kommentaren fra en av kundene.

Flere av kundene trekker frem at Discoverys hevder at deres krav kun tilsvarer prisen av én kaffekopp i året per kunde.

«Seriøst!! Prisstigning tilsvarende 1 kaffekopp i ÅRET!!?? Hva med å fortelle hele sannheten, CD?? Er dette virkelig en urimelig prisøkning? Bedre å miste kanalene?? Altibox here I come!» er meldingen fra en av kundene.

- Halver regningen
Andre trekker frem at Canal Digital-regningen må bli lavere når kundene mister 13 kanaler:

«Da regner jeg med at man halverer regninga fra Canal Digital all den tiden vi har mistet disse kanalene. Vi får jo dette via borettslaget, men nå vurderer vi sterkt å finne andre alternativer enn Canal Digital. For dette blir for dumt, og Telenor burde skjemmes rett og slett - om det er de som ligger bak dette rotet.»

Flere reagerer på det de mener er utilstrekkelig informasjon om risikoen for at Discovery-kanalene kunne forsvinne.

«Forhandlet i måneder, men vi kunder fikk tre dagers varsel om kanalmisting på rulletekst?!? Det kaller jeg jobbe for kunden», skriver en av kundene.

«Dere burde opplyst om dette for lenge siden, slik at folk kunne bestemme selv om de ville være med på disse forhandlingene eller ei», skriver en annen.

Raskt bredbånd som plaster på såret

Canal Digital svarer fortløpende på innleggene på Facebook-siden, og ifølge informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor jobber selskapets kundestøtteavdeling på spreng med å besvare alle henvendelsene som kommer på nett og telefon.

- Det er helt som forventet at kundene responderer på den sitasjonen som oppstod ved midnatt. De er dessverre en rammet tredjepart, og akkurat nå er vår viktigste prioritering at kundene er best mulig orientert, sier Sandstø til Nettavisen.

Som det han kaller et «plaster på såret» har Canal Digital i dag rykket ut med flere gratistilbud til de ulike kundegruppene.

- For kabelkundene tilbyr vi nå et meget raskt bredbånd på 100 megabit uten ekstra kostnader. I tillegg har vi en kampanje med to måneder gratis tilgang til CMores filmtilbud, fortsetter Sandstø.

Håper på ny avtale
Så langt er det ifølge Sandstø få kunder som har sagt opp abonnementet, og han har ikke gitt opp håpet om at Canal Digital skal komme til enighet med Discovery om en ny avtale.

- Vi håper at dette er en midlertidig situasjon og at vi skal få på plass en avtale igjen. Vi forhandler på vegne av kundene, og vi var nødt til å sette på bremsene for å forhindre at en regning på flere hundre millioner kroner ble tredd over hodet på abonnementene, sier han.

Discovery Channels norske Facebook-side er det også mange engasjerte TV-seere som kommenterer.

«Hvor vanskelig kan det være? Møt hverandre på midten og gi oss som betaler for gildet kanalene tilbake!» skriver en seer.

« Fysj æ håper bægge parter skjæmmes! Det e ikke mye rettferdig før de som har Canal Digital!» skriver en annen.