Gå til sidens hovedinnhold

«Husker du denne?»

Dette mimrer vi om på Facebook.

(SIDE2): Mer enn 30.000 brukere har trykket «liker» på Facebooksiden «Husker du denne?».

Gode gamle dager
På dette stedet kan du se eller selv poste minner, bilder eller videoer om saker og ting fra barndommen og oppveksten. Siden mimresiden ble opprettet i oktober 2012 har folk postet bilder fra blant annet gamle TV-serier, favorittgodteriet som man lenger ikke får tak i, og diverse verktøy og kjøkkenting de brukte i sine yngre dager.

Det er særlig TV-serier og diverse matvarer fra 80- og 90-tallet som tiltrekker seg flest «likes». Blant annet så har et bilde av Skomaker Andersen fått hele 21.000 Facebook-brukere til å trykke «liker». I tillegg finner man bilder av for eksempel «Salte Bjørner», ulike varianter av «Nidar Drops» og «SHIO»-brusen som skulle være et sunnere alternativ til vanlig brus.

På TV
Populære TV-serier som trekker fra gode minner hos Facebookbrukerne er for eksempel barneTV-programmene «Huset med det rare i» og «Lillys butikk», Egon, Benny og Kjell fra «Olsenbanden», «Baywatch» og «Mot i brøstet».

Til og med et bilde av hallomannen Terje Sølsnes fra NRK ligger ute på mimresiden.

In med kinasjakk
Et av de best likte underholdningsminnene på Facebooksiden er spillet «kinasjakk». Bildet av spillet med klinkekuler har fått over 18.000 «likes».

«Jaa denne husker jeg veldig godt. Spilte dette sammen med pappa i barndommen. Før tv og facebook og før jeg fikk lov å renne ute om kveldene», har en Facebook-bruker kommentert.

«Har det og spiller det med mitt eldste barnebarn på 7 år. Han var her noen dager i høstferien. Da spurte han om jeg viste hva kinasjakk var. Dermed var det bare og lete det fram. Det viser seg at det er in igjen», skriver en annen.

«Master Mind» og pinne-spillet «Mikado» er eksempler på to andre spill som var populære på nittitallet.

TINE Milkshake kommer tilbake
Det er liten tvil om at folk blir engasjert når produsenter og distributører stopper produksjonen av ulike produkter. Men engasjement og kommentarer blant forbrukerne på Facebook har vist å lønne seg i flere tilfeller. Et av de siste produktene som kommer tilbake på markedet er TINE Milkshake.

På TINEs hjemmesider skriver de at milkshaken vil komme tilbake for salg i mai 2013, ni år etter at produktet forsvant fra butikkhyllene på grunn av sviktende salg.

Det var etter at Facebook-gruppen «Vi som ønsker TINE Milkshake tilbake i butikken» hadde fått flere enn 25.000 likes, at TINE bestemte seg for å gi milkshakene en ny sjanse.

LER MER FRA NETTAVISEN:

HVA SLAGS SAKER OG TING HUSKER DU BEST FRA 80- OG 90-TALLET? SKRIV DIN MENING I KOMMENTARFELTET UNDER:

Reklame

Her får du tak i de superpopulære shortsene

Kommentarer til denne saken