Gå til sidens hovedinnhold

- Facebook er så ukult at selv USAs president vet det

Er Facebooks storhetstid over?

Det har det siste året bygget seg opp et visst inntrykk om at Facebook ikke er kult lenger. Det er en klassisk beskrivelse som sier at når foreldre havner på de samme tjenestene som barna er på, så begynner nedgangen.

Og ifølge dem som følger markedet, har spesielt de yngste brukerne begynt å vike unna Facebook i stadig større grad. Dette er et fenomen som også Facebook bekrefter i alle fall i noen grad.

Ifølge en ny studie fra USA, så øker den amerikanske bruken av Facebook relativt massivt - mens det kan ha vært et frafall på 11 millioner unge brukere på to år.

Facebook fremstår som det etablerte og trauste, og et mylder av nisjepregede tjenester har begynt å bli stadig mer utbredt.

Snapchat. Instagram. Pinterest. Vine. Twitter. WhatsApp. Foursquare. Draw Something.

Facebooks status som en ustoppelig juggernaut blant sosiale medier har begynt å slå sprekker.

- Brukes ikke lenger

Og i en artikkel som nå sprer seg som ild i tørt gress, forteller The Atlantic-skribent Robinson Meyer om sitt tilfeldige møte med USAs president Barack Obama på en café (foreviget i lys lugg i bildet i toppen av artikkelen). Her skal Obama ha snakket med noen utvalgte unge personer om viktigheten av å få unge mennesker til å registrere seg som brukere av landets nye helseforsikringsløsning.

Presidenten har tidligere vært en relativt aktiv bruker av sosiale medier, men ser nå ut til å slite litt med å treffe målgruppen gjennom de tradisjonelle kanalene.

- Det ser ikke ut til at «de» bruker Facebook lenger, skal han ha sagt på møtet.

Journalisten konkluderer dermed med følgende: «Facebook is so uncool even the president of the United States knows it.»

Nedgangen overdrevet?

Spørsmålet er likevel om Facebooks nedgang er sterkt overdrevet. For det første: Selskapets verdi på børs har doblet seg siden i sommer - så det er lite som tyder på noen kortsiktig sammenbrudd.

Mylderet av nye tjenester som dukker opp har utvilsomt utfordret Facebook, men de nye tjenestene ser mer ut til å endre hvordan Facebook blir benyttet, ikke redusere antall brukere i nevneverdig grad.

- Tallene våre viser at det er feil – fortsatt er 88 prosent av alle i aldersgruppen «Under 30» på Facebook daglig. Men det som kan være riktig, er at brukermønsteret endrer seg, sier Kari Nordstad i TNS Gallups om utviklingen i Norge.

Snapchat er en uovertruffen måte å sende raske og morsomme bilder direkte til enkeltpersoner på, og gir i tillegg en illusorisk følelse av kontroll av bildene som sendes. Det er ikke uten grunn at Facebook forsøkte å kjøpe selskapet - som ikke har inntekter av betydning - for tre milliarder dollar. Mark Zuckerberg omtalte nylig tjenesten som et «superinteressant personvernfenomen». Utfordringen med Snapchat er derimot at det er en-til-en-kommunikasjon, som i så måte ikke er noen erstatning for Facebook - men et tillegg.

Instagram er derimot en tjeneste som i større grad innbyr til gruppekommunikasjon. Men de som bruker Instagram fordi en synes Facebook er ukult, har glemt at Instagram er en del av Facebook.

Pinterest er en annen suksesshistorie, men tilbyr i utgangspunktet et ganske smalt nisjeprodukt basert på interesser, som i liten grad er en konkurrent til Facebook. Det er vanskelig å arrangere bursdagsfeiring for vennegjengen gjennom Pinterest. Og slik kan man i stor grad fortsette med andre tjenester som Twitter, Foursquare, Vine og så videre.

Andre tjenester som gjerne fremheves som unge bruker i stedet, er lynmeldingstjenester som kik og WhatsApp. Dette er i stor grad konkurrerer med både SMS/MMS og Facebooks egen meldingstjeneste. Skal man derimot tro på statistikk fra Global Web Index (se bildet) er Facebooks egen mobilapp Facebook Messenger betydelig større - selv blant unge - enn konkurrentene.

Uten reell konkurranse

Facebook fremstår i stor grad som ganske ensom på tronen, mye fordi «alle» allerede er der, noe som gjør det vanskelig å forlate tjenesten. Andre tjenester kan utvilsomt endre måten Facebook blir benyttet på, og kanskje også frekvensen, men selv om Facebook ikke er like «kult» som det en gang, er det noe som de fleste forholder seg til likevel.

Facebooks kanskje største styrke - utover sin enorme brukerbase - er det faktum at det i dag ikke finnes noen reelle alternativer som dekker alle områdene Facebook er gode på. Du kan dele bilder med Flickr, sende meldinger med WhatsApp, diskutere nyheter på Twitter, melde hvor du er på Foursquare, men hvor mange sosiale nettverk skal en være på?

Det eneste unntaket er i dag Google+. Problemet her er at det for lengst er stemplet som en fiasko, og ser ikke ut til å begeistret noen - selv om Google jobber aktivt for å gjøre noe med det.

Undergraver egen suksess?

Men kanskjer er ikke Facebooks største utfordring andre konkurrenter, men sin egen strategi. Du har kanskje lagt merke til at selv om du har 3-400 venner, så er det stort sett de samme 5-10 personene som dukker opp i nyhetsstrømmen hver dag? Og selv om du liker mange sider, er det få du hører noe særlig fra?

Utfordringen er at Facebook har påtatt seg oppgaven å finne ut hva du synes er interessant, og har laget selvforsterkende mekanismer for å filtrere ut den store majoriteten av innhold som dine venner legger ut. På den måten også sørger de for at innhold som du legger ut ikke blir sett av andre. Om ingen gir umiddelbar rekasjon på det du legger ut, mener Facebook enkelt og greit at det du la ut er uinteressant.

Og ikke nok med det: De mener filtreringen i fremtiden skal bli enda strammere.

Og da kan spørsmålet raskt bli: Hva skal man med et sosialt nettverk som aktivt forsøker å hindre at andre ser det du poster - samtidig som de selger privatlivet ditt til sine annonsører og åpner det for alle som vil snoke?

HTML EMBED
Reklame

Gigantisk pute: Denne gir optimal sovestilling

Kommentarer til denne saken