Orange er den gladeste fargen, sa Frank Sinatra på spørsmål om sin favorittfarge. Nå er fargen neste års store fargetrend.

For fjerde året på rad lanserer Fargerike årets farge. I 2014 var fargen blågrønn, mens den nye fargen for 2015 er orange. Årets Farge velges ved å sammenstille informasjon fra internasjonale trendbyråer, analysere av det norske markedet og nordmenns fargevaner samt bevegelser i det profesjonelle markedet.

“Vi ser at orange tar stadig større plass i det norske trendbildet. Orange er jo en utadvendt og livlig farge som oser av glede, og kanskje er fargevalget en nødvendig konsekvens av nordmenns delvis introverte lynne,” sier Tale Henningsen, kreativ leder i Fargerike.


Fargen har en lang historie og faktisk er få farger så tilbakevendende som orange; fra 1800-tallets jordnære orangetoner fra koloniene, fargespekteret fra persiske tepper og eksotiske kryddermarkeder som innslag i datidens britiske interiørtrender til pop art-bevegelsens uttrykk for glede og frihet og 60- og 70-tallets interiør og mote. I dag har orange gjort stadig større inntog i nordmenns fargevalg både i mote og interiør.

LES OGSÅ: Nå skal håret være grønt

Men orange er ikke bare orange. Så enkelt er det nemlig ikke. Hele tolv ulike nyanser av orange i familiene varm orange, nøytral orange og klar orange presenteres i fargekartet for Årets Farge 2015.

Varm orange består av fire nyanser som er sterke og tydelig, og som henter kraft og vitalitet fra brent leire og alle høstens farger som passer perfekt sammen med stein, tre og andre naturmaterialer. Nøytral orange minner om skinn og lyse hudtoner, og gir en moderne feminin touch. Klar orange er energiske og friske toner tydelig inspirert av det glade 60- og 70-tallet. “Et pledd. En stol. En vegg. Et rom. Et hus. I 2015 er det orange som gjelder i Norge. I hvor stor grad er avhengig av hvor modig du er. Uansett er orange en farge som inspirerer til lekenhet mer enn noen annen farge,” sier Henningsen.

LES OGSÅ: Så mye tjener supermodellen – om dagen