(SIDE2): I februar 2008 lanserer Hennes&Mauritz (H&M) «Fashion Against Aids».

H&M og Designers Against Aids slår seg sammen i kampen mot aids og lanserer en kolleksjon for gutter og en for jenter i samarbeid med Rihanna, Timbaland og andre kjente designere, musikere og artister. Målet er å øke bevisstheten rundt hiv/aids, som påvirker mange unge verden over.

BILDESPESIAL LENGER NED

Engasjert Rihanna
Artistene som deltar i «Fashion Against Aids» er Rihanna, Chicks on Speed, Good Charlotte, Henrik Vibskov, Jade Jagger, Katharine Hamnett. My Chemical Romance, Rufus Wainwright, Scissor Sisters, The Cardigans, Tiga, Timbaland og Ziggy Marley.

- Arbeidet med YouthAIDS gjennom Fashion Against AIDS-kampanjen var en flott måte å oppmuntre mine fans til å delta i kampen mot hiv/aids. Jeg liker at H&M skaper en trendy og enkel måte for unge mennesker over hele verden til å engasjere seg i denne viktige saken , sier Rihanna i pressemeldingen fra H&M.

Haster
Tanken bak kolleksjonen er å rette fokuset mot hiv/aids og øke de unges bevissthet rundt dette. Tolv millioner unge mellom 15 og 24 år er nå smittet av viruset. Initiativet for samarbeidet kommer fra Designers Against AIDS (DAA), en ideell organisasjon som ønsker å påvirke holdninger i samarbeid med motedesignere, musikere og andre artister.

«Shopping har aldri vært viktigere»

Kate Roberts, grunnlegger av YouthAIDS

- 50 prosent av dem som nylig har blitt smittet av hiv er mellom 15 og 24 år. Det haster å gjøre noe for denne målgruppen. Ved å kombinere mote og musikk på denne måten håper vi at vi får de unge til å stoppe opp og tenke seg om – «stop and think» – slik Katharine Hamnett sier det på et av plaggene i kolleksjonen, forteller Ninette Murck, grunnlegger av DAA.

T-skjorter, tanktopper og hettegensere
Artistene stiller opp gratis, og 25 prosent av overskuddet fra kolleksjonen går til prosjekter som forebygger hiv/aids ulike steder i verden. Dette koordineres av DAA og YouthAIDS, Population Services Internationals (PSI) initiativ for å forebygge hiv/aids, som når ut til mer enn 600 millioner unge i 60 land.

- Hvert femtende sekund er det noen i aldersgruppen 15-24 år som smittes av hiv/aids. Shopping har aldri vært viktigere. Hvert plagg som selges bidrar til å bedre situasjonen, sier Kate Roberts, grunnlegger av YouthAIDS.

Kolleksjonen består av T-skjorter, tanktopper og hettegensere. Alle plaggene har trykk, og merkelappen bærer navnet til den som har designet trykket. Noen av trykkene er lavmælte og diskrete og nærmest hvisker at dette er viktig. Andre hever stemmen. Katharine Hamnetts trykk med store, sorte bokstaver på hvit bakgrunn roper «USE A CONDOM!», mens Tigas heldekkende rutete trykk oppfordrer til stille refleksjon. Noen av rutene er i andre farger og representerer alle dem som er smittet av viruset. Grunntanken bak kampanjen oppsummeres med Henrik Vibskovs trykk: «Be aware – it is still happening».

Fargerik kolleksjon
- Dette er en fargerik kolleksjon der hvert plagg er skapt med omtanke og engasjement. Artistene har skapt personlige print med en sterk stilsans, sier H&Ms sjefsdesigner Margaretha van den Bosch.

Prisene varierer fra 98 til 298 kroner. Alle plaggene er laget av 100 prosent godkjent økologisk bomull og har en spesiell merkelapp med påskriften «This might be the most important piece of clothing you've ever had your hands on».

Les mer om mote her

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!