(SIDE2): Pasientene opplever at legen ikke har tid og legen tror han vet hva som er galt med deg før du har fortalt noe som helst.
- Leger tror ofte at de vet hva pasientene er bekymret for, og derfor spør de heller ikke så mye. Leger burde bli flinkere til å lytte og til å prate med pasientene, sier forsker og lege Ronald Epstein til VG .
Er du fornøyd med din fastlege? DISKUTER UNDER
En amerikansk studie slår fast at leger helst holder seg til tekniske og medisinske tema istedenfor å etablere god kontakt med pasienten. Mye tyder på at dette bildet stemmer godt også i Norge.
- Det typiske er at pasientene opplever at legen ikke har tid til dem. Mange reagerer også på oppførsel, på at de virker arrogante eller lite lydhøre, sier teamleder ved Pasient- og brukerombudet i Oslo, Kristine Klær til avisen.
Det siste året har ombudet hatt en merkbar økning i antall klagesaker. I Oslo mottok de 280 klagesaker i 2013 og dette er en økning på hele 34 prosent fra året før.
