Gå til sidens hovedinnhold

Vi kjøper ferdigmat for 1,5 milliarder

Salg av Fjordland og andre ferske matretter får et oppsving nå i julen. Skal du spise ferdigmat til jul?

(SIDE2:) For første gang har salget av ferske ferdigretter passert 1,5 milliarder kroner her i landet. Tallet for 2013 er 1,518 milliarder.

Høysesong i jula

Og nå som jula står for døren, er det høytid også for ferskvaremerker som Fjordland.

Ferdigmat vokser langt mer enn det totale dagligvaremarkedet. Tall fra AC Nielsen, som Fjordland sitter på, salget av ferdigmat har økt med over 8,2 prosent det siste året. Til sammenligning viser tall fra SSB en vekst i dagligvarehandelen på 3,1 prosent hittil i år, i forhold til samme periode i fjor.

Spiser du mer ferdigmat nå før jul? Gi ditt svar i kommentarfeltet.

Handler oftere

Kategoridirektør i Fjordland, Kirsti June Olsen, mener at nordmenn er blitt dårligere til å planlegge middagen. Nordmenn har dessuten et annet handlemønster enn andre land i Europa. Vi er langt oftere innom matbutikken enn for eksempel franskmenn og briter.

– Butikken er blitt vårt nye kjøleskap. Man går inn i butikken flere ganger i uken, ser seg rundt etter hva man har lyst på, og spiser det så fort man kommer hjem, sier Olsen.

Fjordland har de siste årene også satset på nye og sunnere retter. Olsen mener det også er en nøkkel til suksess.

LES MER: - Like mye næring som hjemmelaget
Lager gastro-Fjordland

Vårt fokus har vært at lettvint mat skal være sunn og skikkelig mat. Analyser fra forskningsinstitusjonene NIFES og Nofima, kan bekrefte at Fjordland-mat er like næringsrikt som om du skulle laget tilsvarende mat hjemme på kjøkkenet. Det er flott å se at forbrukerne også har merket dette, sier hun

Enorm økning

Da fersk ferdigmat ble introdusert på markedet i 2003, brukte vi 331 millioner kroner på det. Lenge var rettene utskjelt, men nå synes det mer godtatt å ta med seg en fersk ferdigrett hjem - til hele familien.

Julefakta fra Fjordland:

I fjor ble det sendt ut 440.000 porsjoner ferdig julemat fra Fjordland som pinnekjøtt, lutefisk og juletallerken. I år tror Fjordland på en vekst på 15 %.

Det spises normalt 3,4 millioner porsjoner Fjordland risgrøt i førjulstiden (årsvolum er ca. 9 mill porsjoner)

Salg av Kos desserter, ledet an av riskrem og jordbærsaus, øker normalt med 35 % i førjulsperioden

Salg av Fjordland hurtigporsjonsmiddager øker jevnt og trutt fram til jul. Siste uken før jul er forbruket av Fjordlandmiddager gjerne 40 % over en normaluke

LES OGSÅ:

Dobbelt så mange spiser Grandiosa på julaften
Her får du den billigste dagen derpå-maten

Spiser du mer ferdigmat nå før jul? Gi ditt svar i kommentarfeltet.

Reklame

Nå er det superpriser på Pondus-album

Kommentarer til denne saken