Gå til sidens hovedinnhold

Luksusbiler går som varmt hvetebrød

Bugatti og Ferrari har begge solgt ut sine dyreste modeller.

Alle de fem superbilene til Buggatti er solgt før de ruller ut av fabrikken. Bilene som kan nå svimlende 415 kilometer i timen har en prislapp på15,6 millioner, før skatter og avgifter.

BMW og Mercedes Benz sikter begge på en økning i salget på 10 prosent i år etter at de globale økonomiske forholdene igjen har fått bilkjøperne til å handle i de høyere prissjiktene. Den økende etterspørselen setter også sine spor hos investorene. BMW-aksjen har steget utrolige 62 prosent så langt i år, Volkswagen har hatt en stigning på 35 prosent og Daimler-aksjen har steget 25 prosent, skriver Bloomberg.

I levende live og utsolgt
- Tilbakemeldingen om at luksus er dødt er, sterkt overdrevet, sier Rebecca Lindh i IHS Automotive. Hun fortsetter:- de riktige kundene vil fortsatt kjøpe luksusbiler. Når du først har kjøpt og kjørt én, er det vankskelig å vende tilbake til standardmarkedet.

De som håper på å kapre en Ferrari SA Aperta, håper forgjeves. Ferrari lager ikke mer enn 80 stykker og samtlige er solgt. Modellen fra Ferrari koster 2,4 millioner før skatter og avgifter og har blitt utviklet som en anerkjennelse til de to bildesignerene Sergio og Andrea Pininfarina.

- Beklageligvis er det endel samlere som ikke får tak i et eksemplar, men vi kan ikke bygge flere, sier Luca Cordero di Montezemolo, konsernsjef i Ferrari. Han fortsetter: - Ferrari forventer et tosifret antall prosent vekst i år og kan i 2010 ende opp med et rekord overskudd, sier di Montezemolo.

Gran Turismo
Maserati, som også er eid av Fiat, presenterte sin modell Gran Turismo MC Stradale i Paris denne uken. Dette er den letteste og mest rendyrkede sportsbilen Maserati har levert. Bilen gjør 0 itl 100 på 4,6 sekunder og stopper ikke før speedometerret sier 301 kilometer i timen.

- Entusiastene gleder seg til denne bilen. Den knytter Maseratis filosofi om elegane og stil sammen med fart og sportslige egenskaper, sier Nicola Sculco, leder for den italienske Maserati klubben.

- Ventelisten på våre biler blir lengere for hver måned og 2010 blir et veldig godt år for oss, sier Harald Wester, Administrerende direktør i Maserati.

Porsche holder følge
Hos Porsche selges 911 speedster unna. Den modellen kommer det bare 356 stykker av, den har 408 hestekrefter og utsalgsprisen er 2,2 millioner kroner før skatter og avgifter.

- siden midten av året har antall spesialbestillinger økt jevnt, noe som tyder på at markedet er på vei oppover, sier Wolfgang Duerheimer, utviklings direktør i Porsche.

Nye modeller
- Nye modeller stimulerer kjøpelyst, sier Ian Robertson, salgsjef i BMW. Med voksende markeder i BRIK-landene (Brasil, Russland, India, Kina red anm.) kan vi se frem til en periode med steg i riktig retning.

- De ypperste modellene av biler er veldig emosjonelle produkter, sier Thomas Weber, sjef for utviklingsavdelingen til Mercedes, til Bloomberg.

Les fleresaker på NA24

Kommentarer til denne saken