Gå til sidens hovedinnhold

Fikk ikke heve iPod-kjøpet

Spaceworld gikk ikke med på å heve kjøpet etter reparasjon to ganger. Har de lov til det? Sjekk ekspertens svar.

Svein Engebretsen er en av våre eksperter. Han er utdannet jurist, og jobber som direktør i Forbrukertvistutvalgets sekretariat. Han kan svare deg på alt om forbrukerkjøp, angrerett og håndverkertjenester.

SPØRSMÅL:
Hei, jeg kjøpte meg en Apple Ipod shuffle i november. Den fungerete i noen uker, men så streiket den.

Da ble den sent inn på reparasjon til Apple. De fant ikke ut hva det var som var galt med den, men ingen ting fungerte som det skulle, så de sendte meg en ny.

Den nye fungerte heller ikke, og den ble også sendt inn. De visste ikke nå heller hva det er som feilte den nye, og jeg er ganske sikker på at jeg ikke gjorde noe galt.

Da jeg dro tilbake til Spaceworld, der jeg hadde kjøpt den, sa de at etter andre gang inn på reparasjon kunne kjøpet heves. Men etter at de hadde ringt til Apple gikk de plutselig ikke med på dette.

Så jeg ringte til Apple selv, men der sa de at det kunne de ikke kunne heve kjøpet, men gi meg en ny. Nå er jeg lei av at de ikke fungerer slik de skal, og jeg vil ha tilbake pengene mine, ikke en ny Ipod Shuffle. Jeg orker ikke dette maset flere ganger! Hvorfor skal Apple være annerledes enn andre når det gjelder dette? Er det så vanskelig å få hevet kjøpet?! Jeg får nå da altså min tredje Ipod fra dem!

Hilsen Trine

SVAR:
Som Spaceworld har informert om har du nå rett til å heve kjøpet, forbrukerkjøpsloven § 30, andre ledd, jf § 32.

Heving skjer direkte overfor Spaceworld. Du kan altså levere Ipod'en din tilbake til Spaceworld og kreve pengene igjen. Spaceworld må eventuelt kreve pengene tilbake fra Apple. Det er ikke din oppgave.

Svein Engebretsen

Send inn flere spørsmål til ekspertpanelet her.

LES FLERE FORBRUKERSAKER PÅ WWW.TV2HJELPERDEG.NO

Reklame

Husker du disse to idiotene?

Kommentarer til denne saken