Gå til sidens hovedinnhold

Dette er vel ikke helt rett?

Filmskapere endrer ofte litt på historien, men noen ganger vipper de den helt rundt.

(SIDE2:) Nylig kåret NASA den mest absurde sci fi-filmen de kunne tenke seg. Kriteriet for kåringen var hvordan filmskaperne hadde gjort seg nytte eksisterende vitenskap om naturkatastrofer.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Overraskende nok kom en film som «Jurassic Park» bra ut, mens den mest absurde filmen noensinne var Roland Emmerichs «2012».

SE DE andre filmene her: Den mest absurde filmen

Det er en kjent sak at filmskapere ofte legger til eller trekker fra historiske hendelser som det passer dem. Enkelte ganger skapes det en helt parallell historie. Det er ofte derfor at filmer er «inspirert» eller «basert» på sanne historier.

Og enkelte ganger bruker man historiske hendelser for bevisst å fokusere på andre temaer man heller vil ha fram.

Gladiator
Fadermord var visst ikke ukjent blant de gamle grekere og romere, eller noe steds der makt var knyttet til adelig byrd. I Ridley Scotts superbe «Gladiator» tar den skrudde Joaquin Phoenix ’ keiser Commodus knekken på far Marcus Aurelieus. I virkelighetens Rom styrte far og sønn side om side. Da Commodus ble keiser 19 år gammel, var han en ganske fredelig keiser. Hans største problem var hans søster Lucilla som forsøket å kuppe makten ved hjelp av sine to elskere.

I «Gladiator» beskrives han som maktglad og psykopatisk, mens Lucilla beskrives som den rettskafne.

Elizabeth – The Golden Age
Ivan den grusomme blir presentert som en som ønsket å kurtisere dronning Elizabeth I av England i 1585. Da hadde han i virkeligheten vært død i ett år.

LES HVA MARK ZUCKERBERG sa om «The Social Network»:

- T-skjortene har de fått til

Robin Hood
Russell Crowe og Ridley Scott mente at deres versjon av Robin Hood kanskje stemte mer overens med de første mytene om mannen. Men historisk sett har de mikset litt med fakta. Prins Johan var nemlig den som angrep Frankrike, og ikke omvendt slik filmen viser.

SJEKK OGSÅ filmplottene vi har sett for mange ganger: Dette er vi lei av

Kongen av Bastøy
Marius Holsts film handler mer om forholdene på Bastøy enn selve opprøret i 1915. I den delen av filmen som omtaler opprøret, fokuserer man på to gutters skjebne. I virkeligheten var det fire gutter som ble holdt ansvarlig for opptøyene på øya i 1915, ingen av dem er guttene vi møter i filmen. Marius Holsts film er for øvrig et eksempel på hvordan filmskaperen bevisst velger å bruke historien som bakteppe for å skildre en stemning og atmosfære mer enn å skildre den ene spesielle historiske begivenheten.

LES MER om valgene Marius Holst tok: - Fortalte det ikke engang til kona

Braveheart
Filmen regnes som Mel Gibsons mesterverk, men historien om den skotske frihetsforkjemperen William Wallace ble tilpasset underholdningsverdien. For eksempel beskrives William Wallace som en folkets mann, mens han egentlig var adelig. Og han forfører kongens datter, spilt av Sophie Marceau, en jente som da i virkeligheten var tre år gammel.

Amadeus
Milos Formans mesterverk om Wolfgang Amadeus Mozart beskriver Mozarts konkurrent på den tiden, Salieri, som mannen som ønsket og plottet genikomponisten død. Ifølge historikere er det å strekke strikken vel langt og filmen fikk en del kritikk, samt mange Oscar, for denne tolkningen så tidlig som i 1984.

Patrioten
Mel Gibson har nok en gang omskrevet historien. I filmen «Patrioten» om den amerikanske revolusjonen vinner Gibson og co. det store slaget. I virkeligheten tapte amerikanerne for engelskmennene.

Pocahontas
Disney lagde en vakker kjærlighetshistorie om den engelske settleren John Smith og den vakre indianerkvinnen. Virkeligheten Pocahontas var gift med en annen John, kalt John Rolfe, og det er ingenting som antyder at hun og Smith var noe annet enn venner. Den romansen ble funnet på i ettertid, hevder historikere.

Romantiske komedier:Er dette realistisk?

Titanic
James Camerons «Titanic» har fått mye skryt fordi historien om skipet er ganske tett opp til det man antar skjedde.

På ett punkt sviktet det litt. Det er når styrmann William Murdoch skyter to av passasjerene for så å skyte seg selv. Det er ikke fastsatt at Murdoch verken skjøt andre eller seg selv. Familien hans reagerte sterkt på portrettet av Murdoch, og sjefen for filmstudioet Fox fløy selv til Skottland for å beklage overfor familien og donere penger til en pris opprettet i hans navn.

Ekstremeffekt på publikum: Døde av å se denne scenen

Reklame

I dag: Knalltilbud på populære turbukser

Kommentarer til denne saken