Gå til sidens hovedinnhold

Hun dømmer Moland

- Det er de mest komplekse filmene som gir mest, sier Berlin-jurymedlem Renee Zellweger.

BERLIN (Side2:) Det er sjelden en lettvekter leder den store juryen som skal bestemme hovedprisene. Ei heller i Berlin. I år skal Gullbjørnen bestemmes av den tyske filmmesteren Werner Herzog.

Blant konkurrentene til Hans Petter Molands «En ganske snill mann» finner vi Roman Polanskis «The Ghost Writer», Rob Epsteins Allen Ginsberg-film «Howl» med James Franco og danske Thomas Vinterberg med «Submarino» for å nevne noen.

At Herzog, som skapte «Vampyren Nosferatu» og sist dokumentaren «Grizzly Man», ikke har vært leder for Berlin-juryen før er litt snodig. Men han har deltatt flere ganger med filmer og skapt oppstyr rundt flere av dem, som han fornøyd kan konstatere da han presenterte sin jury torsdag.

I år residerer denne toneangivende filmskaperen over konkurransefilmene sammen med Renée Zellweger, den italienske filmskaperen Francesca Comencini, den afrikanske forfatteren Nuruddin Farah, den tyske skuespilleren Cornelia Froboess og den store spanske produsenten José Maria Morales. Siste kvinne på laget er Yu Nan, den kinesiske skuespilleren som hadde hovedrollen i «Tuya’s bryllup».

- Vi kommer geografisk fra svært ulike steder så dette skal bli spennende, sier han.

Vil forsvinne i en fiilm
Ikke uventet var det han og Renée Zellweger som fikk flest spørsmål. Det er stor forskjell på Herzog og den smånervøse Zellweger som har lett for å starte enhver setning med «Wow» og «Gosh».

- Det som kjennetegner en god film er at den føles sann, uansett sjanger. Jeg elsker å forsvinne inn i en film. Om den kan inspirere, lære meg noe, fange meg. Til mer kompleks, dess større utfordring, sier Zellweger.

Tøft filmklima
Hun var selv gjest under filmfestivalen i fjor med «My One and Only», en liten, men strålende film om skuespilleren George Hamiltons oppvekst. Filmen har hatt store problemer med å få kinolansering. Og hun er ikke den eneste store stjernen som opplever at små, men gode prosjekter blir hengende i løse luften.

- Det er så mye i filmbransjen jeg ikke forstår for tiden. Derfor er filmfestivaler som dette viktig. Jeg er bare glad for at «My One And Only» ble sluppet på kino til slutt i det økonomiske klimaet vi lever i for tiden, sier hun.

Werner Herzog kunne fortelle at problemet gjerne oppstår når produsentene har fått tilbake alle sine kroner før filmslipp og derfor ser at det vil være billigere å kjøre filmene rett ut på DVD.

- Hele bransjen er i endring for tiden med den digitale verden, men dette vil stabilisere seg, spår Werner Herzog.

Følg med på side2.no hver dag for full oppdatering fra Filmfestivalen i Berlin.

Kommentarer til denne saken