Beste «Iron Man» til nå

«Iron Man» og Robert Downey Jr skuffer ikke.

Robert Downey Jr gjorde svært mye for å få rollen som Iron Man da det ble kjent at Marvel-serien skulle filmatiseres. Til tross for studioets skepsis, har Downey Jr vist at han var helt rett mann for rollen. Nå er den tredje filmen her, og jernmannen er bedre enn noensinne.

Canada utfordret Norge under Oscar-utdelingen i år med «Rebell», en dramatisert historie om en jente som tvinges til å bli barnesoldat i Afrika. Mens Ivar Aase som med sine 21 år visstnok er den yngste spillefilmregissøren som får film på kino i år med «Blåtur».

IRON MAN 3

«Iron Man 3» er enda en opptur for superheltfilmsjangeren. Humoren er hakket frekkere og sitter følgelig enda bedre enn i de foregående filmene. Det er et kompliment for denne type filmer at den mer personfokuserte konfliktopptrappingen er mer engasjerende enn selve oppgjøret selv om dette ikke står i veien for durabelige actionscener.

Les anmeldelsen: Mer enn solid nok

REBELL

Tolv år gamle Komona (Rachel Mwanza) bor i en fattig afrikansk landsby sammen med sin mor og far. En dag hun hjelper moren med de daglige gjøremål, oppdager hun at landsbyen blir angrepet av brutale opprørere som er på jakt etter våpen, forsyninger og ungdommer de kan kidnappe til hæren sin. Hun får et gevær i hendene og beskjed om å drepe foreldrene sine, hvis ikke, blir de torturert til døde. Uheldigvis er «Rebell» like retningsløs og til tider kjedelig, som den behandler historien med varsom hånd. Vendingene i historien kommer brått og uventet, bare for å aldri nå full uttelling.

Les anmeldelsen: Drepende ungdom

BLÅTUR

Det unge paret Silje (Julie Rusti) og Kaspar (Dan Skjæveland) planlegger å flytte sammen, men hun er ikke helt overbevist om hans hengivenhet. Derfor tar hun ham med på såkalt blåtur, en tilrettelagt opplevelsesreise ment å sette hans beskyttelsesevner på prøve. Testen finner sted på det nedlagte asylet Gusøy. Historien har blitt sammenlignet med David Finchers «The Game», men en mer åpenbar inspirasjonskilde for både manusforfatter og regissør synes å være David Lynch med sin gåte- og stemningsfulle uhygge. Et yndet forbilde blant mang en fersk filmskaper (samt en del drevne), men ikke nødvendigvis den enkleste å ta etter.

Les anmeldelsen:Bomtur til asylet

Mobilselskap kutter prisene - sjekk hvor mye du sparer