Gå til sidens hovedinnhold

Finn like ille som Sesam

Schibsteds pengemaskin slet like mye i starten som Sesam gjør nå.

Kontrasten mellom Finn.no og Sesam er slående.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Finn leverte en omsetning på 150 millioner i andre kvartal og satt igjen med nesten halvparten i overskudd. Sesam har foreløpig ikke tjent en krone, men belaster regnskapene i Schibsted med rundt 50 millioner i kvartalet.

Like ille for Finn
- Vi var teknisk konkurs i 2002, skrev ned aksjekapitalen og lånte penger. Vi nådde vel break-even i 2004-2005, og brukte mye lengre tid enn vi trodde, sier Frode Nordseth, finans- og forretningsdirektør i Finn.no, til digi.no.

Han mener en av de store forskjellene er at Finn ikke hadde noen etablerte konkurrenter i motsetning til Sesam som blant annet konkurrerer med Google.

- Selv om vi på mange måter var sent ute, så var vi tidligere ute enn hva Sesam var i sitt marked, sier Nordseth til Digi.no.

30 må gå i Sesam
Det ser ikke ut til at Schibsted har den samme tålmodigheten til Sesam som de viste Finn.no. Tidligere denne uken ble det klart at Schibsted vil spare 130 millioner kroner i året på driften i selskapet, og styreleder Rolv Erik Ryssdal sa til NA24 Propaganda at rundt 30 medarbeidere måtte gå.

- Det har vært en ambisiøs satsing og vi justerer ambisjonsnivået på kort sikt, men Schibsted er et internasjonalt mediekonsern med store ambisjoner med en vekststrategi innen nett og mobiltjenester hvor Sesam er en viktig del av bildet, sa Ryssdal.

Reklame

Nå er bestselgeren endelig på tilbud