Gå til sidens hovedinnhold

Nå skal du ikke bli lurt mer

Finn.no rydder opp etter avisoppslag og «mange klager».

Nettavisen fortalte mandag om Forbrukerrådets undersøkelse av bilannonser som avslørte at mange utelater omregistreringsavgiften. Det er brudd på markedsføringsloven.

LES MER:Slik lurer bilselgerne deg

- Vi ønsker at det skal være lettere for forbrukeren å sammenligne prisene

Nå ønsker Finn.no å få bilforhandlere til å endre annonseringspraksis, melder Forbrukerrådet.

Skal bli lettere
Hittil har det vært vanskelig å for kunder å se om bruktbilforhandlerne har tatt med omregistreringsavgiften i bilprisen eller ikke.

- Vi ønsker at det skal være lettere for forbrukeren å sammenligne prisene, sier administrerende direktør i Finn Motor, Lars Vangen Jordet, til Nettavisen.

Til Forbrukerrådet forteller Jordet at det har vært mange klager. Han ønsker ikke å bekrefte dette over Nettavisen, men sier at de nå er opptatt av å lage en bedre løsning.

Fra midten av november skal alle bruktbiler som må betale omregistreringsavgift være priset uten denne avgiften.

Dette skal gjelde både på resultatsidene og i selve annonsene, hvor omregistreringsavgiftens størrelse i kroner skal stå i parentes.

Årsaken til dette er at Finn.no ikke kan pålegge private annonsører å ta med avgiften, forteller Vangen Jordet til Forbrukerrådet.

«Meget fornøyd»
Assisterende direktør i Norges Bilbransjeforbund, Thorbjørn Grønli, er meget fornøyd med Finn.nos planer om endring i prisstrategien.

- Bare vi får en standard og at avgiften er synlig, så er det flott, sier Grønli til Nettavisen.

Bavaria, en BMW-forhandler i Kristiansand har hittil, som så mange andre bilforhandlere, brukt bilpriser uten omregistreringsavgiften i annonser i papiravis.

Det siste fra Nettavisen Motor:

- Bilene vi aldri glemmer

- Dette er en dødsfelle

- Fem herlige økobiler

Nå ønsker de gå endre praksis umiddelbart og håper at flere bilforhandlere velger å følge etter.

- Fra og med i morgen er annonsene våre i Fædrelandsvennen endret, hvor teksten på pris og omkostning er like store, sier daglig leder i Bavaria i Kristiansand Terje Rogstad til Nettavisen.

Han ønsker også det nye prissystemet på Finn.no velkommen.

- Hvis alle forholder seg til en ordentlig måte å drive business på, så blir det enklere for alle sammen, understreker Rogstad.

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor.

TEST DEG SELV:Kan du egentlig kjøre bil?

Kommentarer til denne saken