Gå til sidens hovedinnhold

Én deltaker i konkurransen

Bare én kvinne konkurrerte i classic bodybuilding i NM.

(SIDE2:) - Det er lettere for kvinner å konkurrere innen classic bodybuilding, fordi det er lettere for dem å komme i den rette formen. Det er denne grenen vi har troa på fremover, sier Kenneth Foss i Norges Kroppsbygger- og Fitnessforbund (NKF).

Den nesten helt nye sjangeren innen fitness krever ikke like mye muskler som den typiske kroppsbyggingen. Den krever lite fett, og går på vektgrunnlag i forhold til høyde.

Konkurransedrevet trening
Lørdag var det NM i Oslo, og Side2.no møtte den eneste kvinnen i sjangeren, Solbjørg R. Haug (30).

- Vi var i utgangspunktet flere, men det har kommet sykdom i veien, i tillegg til at noen har trukket seg, sier hun.

Til tross for at dette garanterer seier, er hun skuffet.

- Det er jo konkurransen som driver meg, det å vinne over andre, og å se hva jeg eventuelt kan gjøre bedre neste gang, sier hun.

Flere bytter gren
Solbjørg har stilt i bodyfitness tidligere, men synes det er lettere med classic bodybuilding i og med at dette handler om vektgrunnlag i forhold til høyde. Du skal ha lite kroppsfett, du må ha et visst antall poseringer inne, samtidig som du skal fremføre et eget sceneshow på ett minutt.

- Mange opplever at de er for store til å kunne gjøre det bra innen bodyfitness, og går derfor over til classic bodybuilding i stedet, sier hun.

Mange års erfaring
Solbjørg har trent med vekter i 10-11 år, og var med å konkurrere innen kroppsbygging i 2003. Aller helst trener hun med vekter hele året, med unntak av de siste månedene før en konkurranse.

- Jeg har en hund som trenger mye trening, så det blir en del trim med den hele året, men spesielt lange turer får den i forkant av en konkurranse. Da pleier jeg også å øke kondisjonstreningen med 20-30 minutter på sykkel etter en styrkeøkt, sier Solbjørg.

Ikke særlig streng i matveien
De som er av den oppfatning at fitnesskvinner ikke unner seg godsaker, tar faktisk feil. Solbjørg er kun på diett fire måneder av årets tolv, nemlig de siste før konkurranse.

- Jeg spiser stort sett det samme hele året, med unntak av før konkurranse. Da er det strengt forbudt med alt som heter søtsaker.

Men ellers spiser hun gjerne både sjokolade og potetgull.

- Jeg prøver selvfølgelig å begrense det til en gang i uken. Jeg merker godt at fremgangen definitivt er best dersom jeg er litt nøye med maten, så det å spise bra, motiverer meg veldig, sier hun.

Helt naturlig
Det er mange som lurer på hvorfor noen velger å utsette seg selv og kroppen sin for slike ekstreme grep i trenings- og matveien. Men Solbjørg synes dette er helt naturlig.

- Jeg konkurrerer først og fremst for å se min egen utvikling, og for å bli bedre fra gang til gang. Det er en egen glede å ha noe å jobbe frem mot, og når jeg absolutt elsker trening fra før av, ser jeg ingen grunn til å ikke konkurrere.

- Målet er selvfølgelig å nå mesterskap i Norden i første omgang, så får resten av verden komme etter hvert, sier hun.

Ikke vær redd for å trene tungt
Dersom du føler at fitness på konkurransenivå er noe for deg, kan kanskje et første steg på veien være å følge Solbjørgs råd.

- Ikke vær redd for mye mat, eller for å trene tungt. Mange misforstår lett, og tror at noen måneder med styrketrening vil få deg diger. Det stemmer ikke. Selv om det selvfølgelig avhenger av kroppstype, tar det lang tid før kroppen blir stor på alvor. Det er bare å sette i gang, sier hun.

Reklame

Husker du disse to idiotene?

Kommentarer til denne saken