Gå til sidens hovedinnhold

Automatikk ga dyrere bomstasjoner

Det skulle bli billigere da de manuelle stasjonene rundt Oslo ble stengt. Det ble det slett ikke.

Innføringen av automatiske bomstasjoner i Oslo har stikk i strid med forventningen gitt økt kostnader, melder Aftenposten.

Administrasjonskostnadene i bomselskapet Fjellinjen er nå på nesten 300 millioner kroner, nesten en dobling siden 2007. Det er en voldsom økning i utenlandske kjøretøyer som sniker.

Til tross for automatisering er lønnskostnadene mer enn doblet. Ansatte må nå se timevis på video fra bomstasjonene.

- At lønnskostnadene har økt, skyldes at vi nå har egne ansatte som overvåker videoene fremfor at Securitas sitter i bomringen og gjør det, sier kommunikasjonsrådgiver Hilde Foss Christensen i Fjellinjen til Aftenposten.

Håkon Glomsaker, leder for politikk og forbruker i NAF, mener det har sklidd ut på utgiftssiden og at varsellampene bør blinke hos Fjellinjen.

For hver hundrelapp i inntekter til Fjellinjen går nå 13,6 kroner til administrasjon. Men dette er ikke verst i Norge, melder Aftenposten. 32 kroner går til administrasjon i Rullestadjuvet på E 134 i Etne i Hordaland. Sunnfjordtunnelen kommer på andreplass med 24,3 kroner pr. hundrelapp og bomselskapet i Aust-Agder på tredje med 15,7 kroner.

Kommentarer til denne saken