Gå til sidens hovedinnhold

Passering: Juni 2008 Regning: Juni 2009

Kjørte du gjennom bomringen i fjor? Da er det ikke sikkert du har mottatt regningen ennå.

Gå til Nettavisen Motor

Flere bilister som kjørte gjennom bomringen i fjor, mottar fakturaen for dette i år – gjerne over 12 måneder etter passeringen.

Nettavisen sitter på en regning som en av våre lesere fikk i postkassen i sommer. Regningen er for passeringer så langt tilbake som 5. juni 2008.

- Til alt overmål finnes ikke engang bilen lenger. Den ble kondemnert i fjor! sier leseren til Nettavisen.

- En feil
- Det oppsto en feil 1. juli i fjor, som gjør at fakturaen er blitt sendt flere måneder etter passeringen, forteller administrerende direktør i Fjellinjen, Jacob Trondsen, til Nettavisen.

Han forteller at normalt skal man motta en faktura 1-3 måneder etter passeringen.

- Jeg har ikke for meg her og nå hvor mange dette berører, men ofte dreier det seg om enkeltpasseringer som ikke har blitt sendt ut faktura på, forteller Trondsen.

Les mer:Bompenge-sjokk i Oslo

Skulle samle opp
Årsaken skal være en intern feil i Fjellinjens systemer.

- Systemet vårt har prøvd å samle opp flere passeringer før man sender ut en faktura. Dette er for å hindre at man mottar fakturaer for ofte, sier Trondsen.

Dermed har flere fakturaer ikke blitt sendt ut innen 3 måneder etter passering.

Dette betyr at du kan risikere å motta en regning for passering ett år i ettertid.

Les også:- Dette er politisk plyndring!

- Kjent med problemet
Samfunnskontakt i NAF region Oslofjord, Arild Bierring, forteller til Nettavisen at de er kjent med at Fjellinjen har hatt, og fremdeles sliter med deres systemer.

- Vi har hatt en del henvendelser gjennom året fra våre medlemmer angående forsinkende fakturautsendinger, sier Bierring.

Han forteller at det var en periode hvor NAF tok kontakt med Fjellinjen, hvor finansieringsselskapet deretter satte inn ekstra personell for å håndtere problemene raskere.

- De har gjort alt de kan for å rette opp feilen, men problemet er at man har prøvd å løse dette gjennom manuell lesing - i og med at systemet har slitt. Dette har ført til at det har tatt tid å komme à jour med fakturautsendelsene, sier Bierring.

Les også:Slik forsvinner bompengene dine

- Feilen skal rettes
Forsinkede fakturaer kan være meget ugunstig for de brukerne som nå er utenlands over lengre tid.

- Som for eksempel studenter. De kan jo risikere å motta purringer fra dere mens de er borte, på en regning som de skulle ha mottatt for flere måneder siden? spør Nettavisen

- Ja, og derfor ønsker vi å være så rasjonelle som mulig når det gjelder fakturautsendelsene. Vi arbeider med å få rettet opp i feilen, både for brukernes skyld og vår egen, sier Trondsen.

Han forteller at Fjellinjen ønsker at fakturautsendelsene skal være forutsigbare.

- Vi etablerer nå en ny serviceavtale, som vil gi kundene en garanti på at de får fakturaene innen en viss tid. Målsettingen vår er at vi skal unngå dette i framtiden, understreker Trondsen.

25 kroner
13. mars i fjor vedtok Stortinget Oslopakke 3 etter innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen.

Da økte prisen for en enkeltpassering fra 20 til 25 kroner, hvor man fikk 20 prosent rabatt med autopassbrikke.

Les også:Føler seg snytt av bomselskap

Les også:Sjokktall på hva bilistene betaler

Det siste fra Nettavisen Motor:

Så fort kjører du i Europa

Seks nye bomstasjoner - på seks mil!

Het rødtopp med 570 hester

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Kommentarer til denne saken