Gå til sidens hovedinnhold

Flest jenter på Facebook

Det er flere jenter enn gutter på Facebook.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Facebook er populært som aldri før og antallet norske brukere er dermed kommet over millionen. Nå har mer enn hver fjerde nordmann registrert seg som bruker av tjenesten. Til sammenligning hadde bare hver 13 nordmann en profil for to måneder siden.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Flest jenter og unge
Og det er blant jentene at nettsamfunnet er mest populært. Om lag 550 000 norske jenter har registrert en profil på nettsamfunnet. Til sammenligning henger menn litt etter med om lag en halv million. Samtidig er det fortsatt mest populært med Facebook om du er under 30. Andelen av facebookbrukere under 30 år er over 70 prosent.

Dette kommer frem av telling i Facebooks egne tall gjort av medieanalytiker Tommy Brakstad på vegne av NA24 Propaganda.

- Jentene hadde minnebøkene. Nå har de Facebook. De har alltid vært, og vil alltid være, flinkere til å holde på relasjonene sine. I alle fall på hobbybasis. Gutta bedriver mer bevisst nettverksbygging i forbindelse med karriereveien, sier PR-rådgiver Trond Albert Skjelbred i Nor PR til NA24 Propaganda.

Og PR-rådgiver Skjelbred er altså ikke overrasket. Den glade bergenseren tror mannfolkene heller tar i bruk nettsamfunn som Linked In (ekstern lenke), der andelen av karrieresøkende nettverksbyggere er høyere. Her er funksjonaliteten mer av den proffesjonelle arten.

- Facebook er derimot mer morsomt enn nyttig foreløpig. Jentene dominerer nok fordi dette ikke blir sett på som nettverksbygging, men heller som en sosial plattform. For det er nemlig jentenes greie. De er mye flinkere til å holde på vennene sine, mener han, og poengterer videre:

- Kvinner er for eksempel flinkere til å beholde venninner i et ekteskap enn ektemennene. Erfaringene er at jentene finner tilbake til sine venninner ved et brudd, mens mennene blir stående alene med sine jobbkollegaer. Kvinner er nettopp flinkere til å pleie vennskap, og Facebook er en måte å gjøre dette på, sier han.

Positiv markedsverdi
Skjelbred tror markedkreftene vet å utnytte nettsamfunnene som Facebook, ved at man kan gå direkte inn på målgruppen med sitt budskap. Dermed tror han at selskaper som har jenter som målgruppe, kan bli mer synlige i nattsamfunnet etter hvert.

Men det er ikke bare for reklamering at nettsamfunnet er gunstig. Daglig leder og partner Svenn Olav Kalvø i UpSource driver til daglig med headhunting av den rette arbeidskraften innen IT-bransjen. Han legger ikke skjul på at Facebook og Linked In er steder han er innom for å sjekke seriøsiteten på aktuelle kandidater.

- Derfor må man passe seg for hva man legger ut av bilder og usaklig informasjon om seg selv. Det tror jeg ikke alle tenker på. Men fortsatt er nok Facebook mer en lek, og har nok kanskje et mer feminint preg enn andre nettsamfunn. Det er en annen funksjonalitet i den sosiale samhandlingen, beskriver han.

Brukes ikke for sjekking
Det kommer videre frem i Brakstads telling at Norge også i september toppet listen over Facebooks popularitet i Europa, foran Sverige og Frankrike. Disse har nå nesten tatt oss igjen. Franskmenn har også hevet seg på bølgen.

Les mer: Facebook banker MySpace

Populariteten synes ikke å være grunnet av sjekking. Bare i overkant av 250 000 brukere er registrert som single. Likevel, hvis man ønsker å sjekke her, er det mulig å dumpe borti nesten 150 000 single menn, eller 120 000 single jenter.

I Norge var Nettavisen første medie til å omtale fenomenet, i 2005.