Gå til sidens hovedinnhold

- For konservativ lederjakt

Norske bedrifter stenger nye ledertalenter ute fra markedet, mener hodejeger.

Kun fem uker inn i det nye året har allerede seks topplederstillinger i store norske mediebedrifter vært utlyst.

NA24 - din næringslivsavis

- Rekrutteringen av personer til slike stillinger er en omhyggelig prosess bedriftene tar svært alvorlig. Ingen sjanser tas og det tryggeste alternativet blir som oftest ansatt, hevder Henrik A. Sandberg fra Mediarekruttering AS.

For gammeldags
Rekrutteringsprosessen til mange av bedriftene er altfor gammeldags og konservativ, ifølge Sandberg.

- Norske bedrifter har en tendens til å være ganske konservative i valg av nye ledere. Det er viktige posisjoner og mediebedriftene er av og til litt for opptatt av å gjøre feil, å sikre seg, enn å være modig i forhold til valg av nye tanker og ideer, sier han og legger til:

- Jeg tror mangfoldet i medienorge og de flermediale utfordringene bransjen står ovenfor til tider vil gi stort spillerom for mer utradisjonelle ledere, med en sterk faglig drivkraft og engasjement.

Bør åpne horisonter
Sandberg tror bedriftene bør blir mer åpne for andre alternativer.

- Ledermarkedet vil oppleve store skiftninger fremover. Det vil være behov for folk med helt andre og ulike former for erfaring og kompetanse, og særlig i mediebransjen vil blant annet etterspørselen etter multimediale ferdigheter øke, forklarer Sandberg.

Han mener de fleste norske bedrifter dermed vil gjøre lurt i å bli mer nytenkende i sin lederjakt.

Helt uenig
Administrerende direktør i Aftenposten og leder for Mediebedriftenes Landsforening Olav Mugaas er uenig i Sandbergs påstand om at norske mediebedrifter er for konservative i lederjakten.

- Jo mer ansvar, jo mer må du ha gjort tidligere, sier Mugaas. Han mener det er helt naturlig at bedrifter søker de med mest kompetanse og erfaring til sine lederstillinger.

Han er likevel svært positiv til at flere unge talenter skal få mulighet til å prøve seg på ledermarkedet.

- Det viktigste kriteriet av alt er jo at de som skal lede bedriften faktisk skjønner hva de driver med, sier han.

Reklame

Slik gjør du bålpannen om til en pizzaovn