At trening forbrenner kalorier, vet de fleste, men forskning viser nå at en hard treningsøkt kan forbrenne kalorier i timesvis etter at treningen er avsluttet, skriver den britiske avisen Daily Mail.

Forskningen, som er utført ved Appalachian State University i Kannapolis i USA, viste at menn brant 190 ekstra kalorier i 14 timer etter en 45 minutters økt på ergometersykkel.

Triksene som sørger for «etterbrenningen» er at du svetter, at temperaturen din stiger og at pulsen øker betraktelig.

Det var ti menn i testen, mellom 22 og 33 år. Til sammen forbrant de i snitt 519 kalorier under selve økten, men treningen ga altså en effekt over et halvt døgn etterpå, og mennene forbrant over en tredel av kaloriene som under selve treningen.

- Det vil si at en person kan gå ned en halv kilo på effekten av fem treningsøkter, sier forskeren David Nieman ved universitetet i Kannapolis.

Resultatet vil gjelde for kvinner også, skriver avisen.

- Dette viser at intens trening kan ha effekt på kroppsfettet hvis du ikke parerer med en kake, fortsetter han.

SAMLESIDE: Alt om trening

All trening med høy intensitet, som jogging, fotball og svømming, skal være effektiv.

Nedenfor finner du flere artikler rundt intens trening og fettforbrenning.