(SIDE2): Det er helse- og treningsmagasinet shape-up som har laget listen over de matvarene som gjør at kroppen din lagrer mindre fett.

I tillegg til å følge disse rådene bør du trene utholdenhet og styrke 2-4 ganger i uken og drikke 2 liter vann hver dag. Da er det nemlig lettere for kroppen å skille seg av med fettet, skriver magasinet.

1. Fiskeolje
Det er Omega-3-fettsyrene som øker fettforbrenningen i kombinasjon med trening.
Kilde. Spis fisk som pålegg eller til middag. de dagene du ikke spiser fisk så ta tilskudd.

2. Mat med lav GB
Mat som gir lav blodsukkerbelastning bidrar til at fett slipper lettere ut av fettcellene.
Kilde: Egg, kylling, fisk, fiberrik pasta.

Kanskje blir du lurt til å tro at enkelte mattyper er sunne? Les saken: 10 varer du trodde var sunne

3. Sukker
Sukker tas lett opp i blodet, det skilles ut mye insulin og kroppen lagrer lettere fett-særlig på magen.
Tips: Spis godis bare en dag i uken.

Det er ikke bare fettforbrenningen som påvirkes av sukker, også sexlivet ditt! For mye sukker gir mindre sexlyst og det bør være enda en god grunn til å kutte ned på sukkernivået.

Les saken: - Mye sukker gir mindre sexlyst

4. Proteiner
Proteiner stimulerer fettforbrenningen
Kilde: Spis to egg hver dag og mer proteinrikt pålegg. Kutt ned raske karbohydrater.

Vår treningsekspert, Cornelis Elander forklarer deg hvorfor proteiner er så viktig her: Derfor er proteiner viktig

5. Mat som varmer
Du blir mettere om du spiser en porsjon varm mat. Varm drikke vil også dempe appetitten.

Kilde: Matvarer som gir naturlig varmedannelse i leveren: Chili, hvitløk, ingefær, sennep, omega-3 fettsyrer.

6. Kalsium og D-vitamin
Kalsium ser ut til å redusere fettopptaket og vitamin D øker kroppens opptak av kalsium.
Kilde: Melk, ost, brokkoli, grønnkål, spinat, fisk, tran.

7. Fiber
Fiber fra rug og havre absorberer fett.
Tips: Spiser du mye fet mat kan det være lurt å spise fiberrikt ved siden av.