RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Du kan kreve penger av banken

Foto: Bendiksby, Terje (Scsnpix)
Sist oppdatert:
Ble du rammet av betalingskoaset? Krev at banken punger ut.

En feil hos systemleverandøren EDB Ergogroup gjorde at kunder i flere banker ble stående uten penger i påsken. Årsaken var at enkelte varekjøp i perioden 16. - 20. april ble registrert dobbelt, tredobbelt og opp til seksdobbelt på den enkeltes konto.

Siden mange banker var helt stengt måtte uheldige kunder gå blakke gjennom påsken. De som fikk kontakt med banken fikk råd om å ta kredittkortlån eller om å låne penger av venner og bekjente.

For Forbrukerrådet fremstår kollapsen i betalingssystemene i påsken som alvorlig, men også uoversiktlig. Hverken EDB Ergogroup eller bankene kan svare på hva problemene skyldes eller hvor mange som ble rammet av kaoset.

- Finanstilsynet må få få klarhet i hvor mange som ble rammet. Forbrukere som ble utsatt for vanskene fortjener en forklaring på hva som gikk så galt og om det finnes forbrukere som har opplevd økonomiske tap som følge av kollapsen, sier underdirektør i Forbrukerrådet Jorge Jensen til NA24.

Bør erstatte tap
Han mener kundene umulig kan lastes for kollapsen.

- Hvis noen har opplevd tap bør bankene dekke det, sier Jensen.

Han mener at sammenbruddet avslører at det norske betalingssystemet ikke er så enestående feilfritt som mange liker å fremstille det.

- Dersom det eksisterer velfungerende reserveløsninger burde de blitt benyttet, sier han.

Har du opplevd tap som følge av bankkaoset? Send inn ditt tips her

Politikerrefs
Ansvarlig redaktør i Nettavisen Gunnar Stavrum var en av mange som ikke lot seg imponere av bankenes servicekvalitet. I kommentarartikkelen «Bankene skal ha bank» krever han at Finanstilsynet snarest tar grep.

Finanspolitkerne fra både Ap Høyre og Frp er enig med Stavrum.

- Det som har skjedd i påsken er uakseptabelt. De elektroniske betalingssystemene er en av livsnervene i den norske økonomien og noe vi alle sammen er svært avhengige av. Derfor er det alvorlig når så mange opplever at ting ikke fungerer, sa leder av Finanskomiteen på Stortinget Torgeir Micaelsen (Ap) til NA24. Micaelsen, Jan Tore Sanner i Høyre og Ulf Leirstein i Frp er samstemte om at Finanstilsynet må tvinge bankene til å forbedre betalingssystemene.

Les mer her

Kundene raser
Det er imidlertid ikke bare politikere og kommentatorer som raser. Flere av de som er viktigst for bankene, kundene, raser også etter kaoset.

Her er et utdrag fra noen av e-postene som våre lesere har sendt inn:

«Da jeg kom hjem, sjekket jeg kontoen og så at pengene utrolig nok var trukket fra kontoen. Jeg har forsøkt å kontakte banken, men der er jo stengt i hele påsken. Jeg skulle betale tibake lånet til min kamerat torsdag. Hva skal man gjøre når banken har problemer og deretter stenger i dagesvis? Og hva skal min kamerat gjøre, som nå blir stående uten penger i påsken?»

En annen fikk ødelagt påskeferien da banken ga følgende beskjed:

«Da jeg spurte den bankansatte hva han mente jeg skulle gjøre, fikk jeg beskjed om at jeg burde «snakke med noen». Ifølge han var løsningen at jeg lånte penger av noen. Han sa at banken ikke hadde noen plikt til å ordne opp. At påskeferien min ble ødelagt, og at jeg ikke har kunne legge ut for ting som var planlagt var ikke bankens ansvar, sa den bankansatte. I mitt tilfelle bytter jeg bank, men i og med at jeg er en liten kunde så bryr de seg vel fint lite.»

Det var imidlertid også flere som fikk påsken ødelagt av kaoset:

«Jeg handlet meg nytt kamera onsdag ettermidag og ble trukket dobbelt opp fra kontoen. Ble sittende i påsken uten penger.»

En annen skriver:

«Jeg ble stående i butikken på onsdag uten muligheter for å gjøre opp for påskeinnkjøpene. Er aleneforsørger til to barn, og havnet i en lei knipe.»

Også nordmenn som var i utlandet fikk problemer med å gjøre opp for seg:

«Jeg var i Paris og skulle gjøre opp en hotellregning. Nettbanken var nede så jeg bestemte meg for å ringe banken for å be de om å foreta overføringen for meg. Overføringen skulle skje mellom mine to brukskontoer, hvor jeg kun har bankkort på den ene. Dette viste seg å være veldig vanskelig for banken å løse, forklart av sikkerhetsmessige årsaker. Det eneste de kunne hjelpe meg med var å kontakte kredittkortselskapet mitt for å be de heve min kredittgrense slik at jeg kunne gjøre opp for meg. ....Snakk om sikkerhet...»

Har du opplevd tap som følge av bankkaoset? Send inn ditt tips her

Finanstilsynet følger opp
Finanstilsynet uttaler i en melding at det ser alvorlig på hendelsen.

Tilsynet er i gang med å kartlegge hva som sviktet og hvorfor. Et særlig tema er innretting og funksjon av bankenes reserveløsninger.

Ifølge IKT-forskriften, som definerer myndighetenes krav til bankenes nettløsninger, skal alle banker ha reserveløsningere som automatisk settes i gang når for eksempel nettbanken går ned.

Som norske bankkunder ofte opplever, er fungerende reserveløsninger nesten ikke-eksisterende hos norske banker.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere