*Nettavisen* Nyheter.

- Fikk vite alt om forrige eier på lånetelefonen

Foto: Frode Johansen (Ringblad)

Lånetelefonen inneholdt passord til NAV, info om barnevern, rettssak og overformynderi.

24.07.10 13:29

(Ringerikes Blad): Da hønefossmannen tok i bruk lånetelefonen han fikk fra Telekiosken, var den full av svært personlige og sensitive opplysninger fra den forrige eieren av mobiltelefonen.

Svært sensitiv informasjon
Da mannen, som ønsker å være anonym, skulle ta i bruk den lånte mobiltelefonen, trodde han nesten ikke sine egne øyne da han fikk se hva den inneholdt:

Flere passord fra NAV, koder fra flyselskapet SAS og en lang rekke tekstmeldinger som omhandlet barnevern, barnebidrag, overformynderi, en kommende rettssak, voldsoffererstatning, familiekrangler og rettsmøter.

Et par tastetrykk på lånetelefonen avslørte også den tidligere mobiltelefoneierens Facebook-profil med fullt navn, hvor han er uteksaminert og navn og kontaktprofiler på hans 62 Facebook-venner.

Absolutt ingenting var slettet fra telefonen før den ble utlevert hønefossmannen som lånetelefon.

- Avvik fra rutiner
- Jeg må bare legge meg flat for at det er utlevert en lånetelefon med kompromitterende innhold. Det er jo ikke sånn som dette vi opererer, sier Stein Haugli, driftsansvarlig i Telekiosken til Ringerikes Blad.

- Rutinene vi har på lånetelefonene, er at vi fjerner alt innhold på mobiltelefonene før vi leverer dem ut. Men når du leverer eller bytter inn telefonen din, har du også et personlig ansvar for at det ikke ligger kompromitterende opplysninger der. Jeg hadde aldri tort å levere fra meg en mobiltelefon uten å være sikker på at innholdet ikke var fjernet, forteller Haugli.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Berit Roald

- Delvis eget ansvar
Leif T. Aanensen, avdelingsdirektør for tilsyn- og sikkerhet i Datatilsynet, mener folk selv har et stort ansvar knyttet til hva de lagrer på mobilen.

- Det er viktig å forstå mobiltelefonens sårbarhet fordi det er ofte ikke god nok sikkerhet på telefonen i forhold til at uvedkommende kan få adgang til telefonen, mener han.

- I beste fall er det en firesiffers pinkode som låsekode til telefonen, men mange deaktiverer denne fordi de synes det er brysomt. Og det vil si de samme som at du fjerner nøkkelen til arkivskapet ditt, sier Aanensen.

- Hadde du slettet innholdet på mobiltelefonen din før du hadde levert den inn til reparasjon?

- Ja, definitivt! Hvis det var sjanse for at mobiltelefonen hadde endt som lånetelefon, hadde jeg ikke tatt sjanse på at innholdet ble fjernet av verkstedet eller butikken før en ny kunde eventuelt skulle ha overtatt den. Men det er også et helt tydelig ansvar hos reparatøren eller mobilbutikken at de har rutiner som sørger for at innholdet blir slettet. Du må huske på at hvis sensitiv informasjon kommer i uvedkommendes hender, kan man fort bli utsatt for identitetstyveri eller lignende.

Denne saken er levert av Ringerikes Blad.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.