RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Vi fikk ikke pengene da pappa døde

(Scanpix)
Sist oppdatert:
Mener forsikringsselskapet spekulerer i at de etterlatte ikke vet om penger de har krav på.

En kvinnelig NA24-leser raser over behandlingen hun har fått av landets største pensjonsforvalter - Storebrand.

Kvinnen, som ønsker å være anonym, forteller til NA24 at faren døde for to år siden. Datteren visste at Storebrand via en såkalt fripolise forvaltet noe av pensjonsmidlene faren hadde opparbeidet seg.

- Jeg var derfor nylig i kontakt med Storebrand for å spørre om hans etterlatte hadde noe til gode på fripolisen. Det hadde vi, sier kvinnen til NA24.

Rystet over saksbehandlerens svar
Hun er imidlertid lite fornøyd med at hun selv måtte spore opp pengene.

- Det var helt tilfeldig at vi oppdaget at han hadde en fripolise. Jeg spurte saksbehandleren hvorfor Storebrand ikke automatisk sendte ut en beskjed til de etterlatteeller dødsboet om pengene, forteller hun.

Fra saksbehandleren i Storebrand fikk hun beskjed om at det ikke var rutine hos Storebrand å sende informasjon om fripoliser til dødsbo.

Det som virkelig sjokkerte kvinnen var at saksbehandleren innrømmet at mange med rett på pensjonspenger ikke tok kontakt, og at mange kunder går glipp av penger de har krav på.

- Etter dette virker det på meg som om Storebrand spekulerer i at de etterlatte ikke vet om tilgodehavende og slipper å utbetale noe til de etterlatte. Dette ligner jo ren svindel, sier kvinnen.

Har godt inntrykk av forsikringsselskapene
Daglig leder Agnes Bergo i det uavhengige rådgivningsfirmaet Pengedoktoren stusser over påstandene.

- Denne historien strider mot min erfaring. Det er absolutt mitt inntrykk at forsikringsselskapene er både nøye og flinke med å finne dem som har krav på fripolisene til avdøde, sier Bergo til NA24.

Ifølge Bergo er både Storebrand og Vital veldig etterrettelige når det gjelder fripoliser og dødsfall.

- Jeg vet de har egne ansatte som følger med i lysingsblader for å få oversikt over dødsfall. De har også god kontakt med rettssystemet. Både på livsforsikrings- og pensjonsforsikringsområdet er inntrykket mitt at selskapene gjør en god jobb med å finne frem til dem som har krav på etterlattepensjonen i en fripolise.

Kan ha skjedd en glipp
Direktør for næringspolitikk i Storebrand, Jan Otto Risebrobakken, mener det må ha skjedd en glipp dersom kvinnens historie er riktig.

- Vi har gode rutiner for å sikre at etterlatte får sine ytelser, og vår erfaring er at disse rutinene fungerer godt, sier Risebribakken til NA24.

Han opplyser at Storebrand ved dødsfall får automatisk melding fra Det sentrale personregisteret. Forsikringsselskapet tar på grunnlag av det kontakt med skifteretten for å finne frem til arvingene.

- I denne saken ser det likevel ut til å ha skjedd en feil, og det beklager vi. Uten å vite hvem kunden er, er det vanskelig å si hva som kan ha skjedd. Det er ikke riktig at rutinen er å ikke informere. Tvert i mot, vi legger mye arbeid i å ha gode rutiner og følge opp disse slik at ytelsene til etterlatte blir utbetalt riktig, sier Risebrobakken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere