RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Trond Lepperød (Mediehuset Nettavisen)

Aner ikke hvor mange brev som forsvinner

Sist oppdatert:
Posten tar ikke noe ansvar om du får inkassokrav etter at posten forsvinner.

Har du noen gang opplevd at posten ikke har kommet frem, eller at det første du hører om en regning er en purring?

Da er du ikke alene. 24.830 brev ble aktivt meldt savnet til Posten i fjor. Hvor mange som ikke ble rapportert er det ingen som vet.

Nettavisen stilte derfor våre lesere på Facebook om de har opplevd noen lignende problemstillinger med postleveringen.

Har du problemer med Posten, eller har et godt tips om post? Mail meg på magnus.blaker@nettavisen.no

Tilbakemeldingene var tydelige:

- Mer regelen enn unntaket

- Dette er blitt ett STORT problem for oss !!! Mange ekstra utgifter for vi ikke mottar hoved regning , bare purringer ... :/, melder Monica.

- Mer regelen, enn unntaket.....I tillegg er du helt uten rettsbeskyttelse som følge av urettsmessig tillit til dagens postsystem, skriver Geir-Arne.

- Jobber som lønnskonsulent, og det skjer stadig vekk at ting som blir sendt til oss (eller vi sender fra oss for den saks skyld) ikke kommer frem selv om adresse er korrekt, sier Eli.

- Dette har vi opplevd flere ganger.. men jeg blir aldri trodd, da jeg ringer for å forklare meg. en gang var det 3 regninger fra samme instans, sier Bente.

- Hatt mye problemer siste årene med det... papirer fra nav, fakturaer osv.... mye ser ut til å dukke oppe sent om d dukker opp i det heletatt.... har tidligere fått inkassobrev for å senere få faktura, melder Tom.

- Skjer ofte i firmaet eg jobbar for, at kunder ikkje har fått rekning , når dei får purring.. Posten er desverre ikkje som den var, skriver Kjell Åge.

Firmaer slipper ikke unna

Flere selskaper har også opplyst overfor Nettavisen at de til stadighet opplever at kunder enten klager på at de aldri har fått den første regningen etter at purring er sendt ut, eller at brev kommer i retur, tross korrekt adresse. Om brevet sendes på nytt med identisk adresse kommer det frem på andre forsøk.

- Nå sender vi ut et stort antall forsendelser, og det går stort sett greit, men noe kommer i retur, selv om vi får bekreftet korrekt adresse. Volumet er jo lite i forhold til antall forsendelser, sier lederen til Billettservice' callsenter til Nettavisen, som påpeker at det er et større problem at de får returnert forsendelser der folk har glemt å melde flytting.

- Vi har en del varierende erfaring med Posten, for å si det slik, forteller en en annen person hos en av de store treningskjedene til Nettavisen.

Et annet selskap har lignende problemer.

- Det hender relativt ofte at kunder ringer og sier at de har fått purring, og at de gjerne betaler beløpet de skylder, men at de nekter å betale purregebyret så lenge de ikke har fått en første regning, sier en faktureringsansvarlig i et annet selskap.

Har ingen oversikt

Posten selv har ingen oversikt over hvor mange brev som hvert år forsvinner, eller blir sendt i retur.

- A-post og B-post er uregistrerte sendinger. Det betyr at posten ikke registrerer hvert enkelt brev eller hvem som er mottaker eller avsender. Det gjør at distribusjonen blir rask og kostnadseffektiv, noe som er viktig for kundene. Noen nøyaktig statistikk over hvor mange sendinger som blir borte, er det derfor ikke mulig å gi, sier informasjonssjef Jørn Michalsen i Posten til Nettavisen.

Det nærmeste de har en oversikt, er at 24.830 sendinger ble meldt savnet i fjor. Det ble sendt knappe én milliard A- og B-post-forsendelser i 2011.

- Jeg presiserer at det er mange årsaker til at et brev eller en pakke er meldt savnet, og at dette tallet heller ikke viser hvor mange sendinger som er kommet til rette etter at de er meldt savnet. Antallet registrerte sendinger som ble betraktet som tapt etter endt behandling, som rekomandert post og verdibrev, var i fjor 1159, sier Michalsen.

- Har ikke noe ansvar

Posten melder at de ikke kan ta noe ansvar hvis det første du ser av en regning er et purrebrev.

- Ettersom A-post og B-post ikke er registrerte sendinger, er det naturlig at Postens ansvar er begrenset. Posten har ingen mulighet til å spore sendingene eller å sjekke hvor feilen kan ligge. Det formelle grunnlaget for erstatning ligger i Postloven, som sier at Posten har erstatningsansvar for uregistrerte sendinger som er skadet, bortkommet eller forsinket, dersom dette skyldes grov uaktsomhet, sier Michalsen.

- Posten har intet erstatningsansvar dersom vi ikke har utvist grov uaktsomhet

Grov uaktsomhet blir definert som «markert avvik fra ordinære rutiner», som at brev med vilje ikke leveres.

- Om et brev returneres på grunn av ordinære feil i vår produksjon, defineres ikke det som grov uaktsomhet, påpeker Michalsen.

- Står man som forbruker helt rettsløs overfor forsendelser som ikke leveres, og som dermed medfører ekstrautgifter?

- Posten har intet erstatningsansvar dersom vi ikke har utvist grov uaktsomhet, sier Michalsen.

Er ofte feil adresse

Ifølge informasjonssjefen er det en vanlig problemstilling at adressen er feil, selv om avsender tror en har oppgitt korrekt adresse.

Det er umulig for meg å kommentere udokumenterte påstander om at mye post blir returnert selv om adressen er korrekt. Vår oppfatning er at det ikke er tilfelle

- Årsaken til at brev og pakker ikke kommer fram er mange. Unøyaktige eller feil adresse er en viktig årsak, sier Michalsen, og påpeker at det for eksempel kan være snakk om situasjoner der gateadressen oppgis, mens mottaker har postboks - eller at folk har flyttet.

Han ønsker å understreke viktigheten av å melde flytting til Posten, og at postkassen er merket tydelig. At post returneres om alt er i orden, mener han ikke skjer.

- Det er umulig for meg å kommentere udokumenterte påstander om at mye post blir returnert selv om adressen er korrekt. Vår oppfatning er at det ikke er tilfelle, sier informasjonssjefen.

- Meget sikkert

Til tross for at Posten ikke har noen klar oversikt over hvor mange brev som hvert år forsvinner, og at de ikke har noe erstatningsansvar om viktige dokumenter ikke kommer frem, mener informasjonssjefen at det ikke er noen grunn til å unngå å sende viktig post som A-post.

- Nei, tvert i mot. Som jeg nevnte utgjør antallet sendinger som meldes savnet 0.002 prosent av det totale volumet. Det betyr at 99.998 prosent av sendingene skal ha kommet fram. Det viser at det er meget sikkert å sende viktig post som A-post, sier han.

PT: - Sporadiske henvendelser

Post- og teletilsynet forteller til Nettavisen at de av og til mottar henvendelser på denne typen problemstillinger, men at de heller ikke er korrekt adressat for klagene.

- PT mottar sporadiske henvendelser fra postmottakere om problemstillingen. PT har i liten grad registrert henvendelser fra avsendere som opplever problemer med dette. PT har så langt ikke funnet grunnlag for å ta forholdet opp med Posten, sier seniorrådgiver Einar Meling i PT til Nettavisen.

- Når en avsender kjøper en postformidlingstjeneste av Posten inngås det en privatrettslig avtale. Denne avtalen regulerer rettigheter og plikter mellom partene. Posten har utarbeidet standardvilkår for de leveringspliktige tjenestene. «Postens generelle leveringsvilkår» finner du på Postens hjemmeside. Det er utenfor PTs myndighet å løse ev. konflikter mellom partene som angår rettighetene og pliktene i den privatrettslige avtalen. Slike saker må løses i de alminnelige domstolene.

Har du problemer med Posten, eller har et godt tips om post? Mail meg på magnus.blaker@nettavisen.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere