Gå til sidens hovedinnhold

Dette bilmerket selger mest

Vippet General Motors ned fra den øverste pallplassen på verdensbasis i 2012.

Bare Volkswagen signaliserer tydelig at de har til hensikt å bli største bilprodusent i verden. GM vil egentlig ikke være det, hevdes det. Heller ikke Toyota. Begge har erfart konsekvensene av å sitte på toppen av tronen. Det koster rett og slett for mye.

Kamp

Så viser det seg at de egentlig vil likevel, og at det i det stille foregår en intens kamp mellom de tre om å være størst.

Med finanskrisen kjørte Toyota i friskt tempo forbi GM. Men tiden på den øverste pallplassen skulle vise seg å bli kortvarig for Toyota, som kort tid etter hengte seg opp i en gasspedal og dernest holdt på å drukne da tsunamien skylte over flere av selskapets fabrikker.

Toyota opp

GM var igjen tilbake på toppen. Men å undervurdere Toyotas krefter er farlig. I 2012 var igjen Toyota tilbake på toppen etter å ha solgt 9.75 millioner biler. Det er særlig i USA Toyota har vunnet tilbake gamle kunder, og selskapets bilsalg økte med 23 prosent. Bare på hjemmemarkedet Japan solgte Toyota 2,08 millioner biler, alt ifølge analyseselskapet Autodata.

GM økte mindre, men solgte likevel 9,29 millioner biler etterfulgt av VW med 9,07 millioner enheter.

VW i Europa

VW-konsernet har som mål å bli størst i verden innen 2018, men kan bli det allerede i 2014.

I Europa, derimot, var det aldri noen tvil om at VW Golf også i 2012 skulle bli bestselgeren – og VW det mest foretrukne merket. Golf har for lengst utkonkurrert den gamle Bobla som Europas mest kjøpte bilmodell gjennom historien, og har vært Europa-mester de fleste årene siden lanseringen i 1974.

Derimot viser tall fra analysebyrået JATO Dynamics at VW Polo og Ford Fiesta byttet plass etter Golf.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis