Gå til sidens hovedinnhold

Farvel, mann med hatt

For mange er Opel «mann med hatt»-bil. Glem det heretter.

Opel tar farvel med Vectra og inn på scenen ruller Insigna. For Opel er det et steg opp og fram. Med Insignia prøver Opel å sammenlikne seg med premiummerkene og skal vi være dønn ærlige så er det like mye premium over Insignia som over Saab og Volvo. Men opp til Audi har Opel fortsatt et stykke vei å kjøre.

Insignia kommer ganske komplett, med tre karosserier, inkludert klassens klart største stasjonsvogn 4,908 meter lang og på størrelse med Audi A6!

Her er også firehjulstrekk og neste år kommer sparevarianter med CO2-utslipp under 140 gram/km.

Opels salg i Norge har de siste årene stupt. Kun fire av ett hundre nybilkjøpere velger nå Opel - mot ti av hundre for noen år siden. Den norske Opel-organisasjonen håper Insignia skal snu trenden og igjen gjøre Opel til et trendy bilmerke.

Hva slags bil snakker vi om?

En stor 4,83 meter lang familiebil for folk flest. I likhet med erkekonkurrenten Ford Mondeo vil også Insignia bli å få kjøpt som sedan, fem-dørs kombi og stasjonsvogn. Stasjonsvogna kommer litt senere og blir enda større. (4,908 m)

Kun Ford Mondeo, Skoda Superb og Citroën C5 kan konkurrere med Vectra i størrelse.

Hvordan er den å kjøre?

Bilen kjører som biler i denne klassen skal, men styringen er ikke like skarp som i Mondeo. Det er mulig å velge utstyrspakke som gjør det mulig å justere oppsettet mellom standard og sportslig.

Når man trykker inn sportsknappen skifter samtidig instrumentbelysningen fra hvitt til rødt!

Hva har den under panseret?

Motorprogrammet blir omfattende på Insignia og inneholder fire med bensin og fire med diesel:

1,6 l/115 hk (B) 155 Nm 179 g/km CO2
1,8 l/140 hk (B) 175 Nm 184 g/km CO2
2,0 l/220 hk (B) 350 Nm 208 g/km CO2
2,8 l V6/260 hk (B) 350 Nm 256 g/km CO2

2,0 l/110 hk (D) 260 Nm 154 g/km CO2
2,0 l/130 hk (D) 300 Nm 154 g/km CO2
2,0 l/160 hk (D) 350 Nm 154 g/km CO2
2,0 l/180 hk (D) kommer senere

Varianter med firehjulstrekk (svenske Haldex som på Saab 9-3) kommer også.

Hva gjør den spesiell?

Insignia er første bil i klassen som leser trafikkskilt og viser skiltet på bilens instrumentpanel. Systemet er utviklet av Hella og blir også å finne i BMW. På grunn av kostnadene har Opel valgt å droppe visning på frontruta (headup display)

Hva er bilens svakheter?

Ingen spesielle.

Hvem passer den for?

Alle som trenger en stor familiebil med mye plass og høy grad av komfort.

Hva koster den?

Pris ikke kjent ennå, men ta utgangspunkt i hva Ford Mondeo koster og du har prisen på Insigna. Mondeo starter på 277.600 kroner.

Konkurrenter?

De er mange: Ford Mondeo, VW Passat, Toyota Avensis, Mazda6, Renault Laguna, Citroen C5, Peugeot 407, Saab 9-3, Honda Accord, Skoda Superb, Hyundai Sonata og Dodge Avenger.

Når i Norge?

De første bilene er i Norge før jul, men markedsføringen starter først litt ut i januar. På første båtlast står kun sedan og kombi. Stasjonsvogna vil være klar til påske.

Reklame

Nå: Gjør et kupp på alt du trenger til løpeturen