Skal reklamasjon for mislykkede reparasjoner være gyldig selv om reklamasjonsfristen på fem år er utløpt?
Det er det Høyesterett skal avgjøre når de fører sak om bilrust-reklamasjon på vegne av et medlem 6. juni.
NAF har nemlig bestemt seg for å kjøre saken på vegne av sitt medlem til høyeste hold - for å få en avgjørelse.
LES OGSÅ: Vil lage stryk-statistikk på kjøreskolene
Utbedring holdt ikke
Bakgrunnen for hele saken er at bilforhandleren Star Autoco utbedret rustskadene på NAF-medlemmets Mercedes i 2006.
Bileieren betalte ikke for utbedringen, da den ble utført som et reklamasjonsarbeide. Alle fire dører ble utbedret og bakluka skiftet.
I 2009 dukket rusten fram igjen på alle fire dørene, mens bakluka som også ble byttet ut, var rustfri.
LES OGSÅ: NAF: - Hver tredje bruktbil i Tyskland tilbakestilt
Reklamasjonstiden gått ut
NAF-medlemmet valgte å reklamere på jobben som ble gjort i 2006, men Star Autoco viste til at reklamasjonstiden var gått ut.
Saken havnet i Oslo tingrett som konkluderte med at reklamasjonen sto seg til tross for at reklamasjonsfristen var gått ut – fordi det tar tid før rusten kommer tilbake og man får bevist at utbedringsarbeidet er dårlig utført.
Lagmannsretten opprettholdt tingrettens konklusjon.
LES OGSÅ: Oslo-kvinne svindlet til seg 29 biler
Anket
Star Autoco valgte å anke lagmannsrettens dom. Derfor er det nå landets øverste rettsinstans som skal avgjøre denne prinsipielt viktige saken.
I dag har forbrukerkjøpsloven en reklamasjonsfrist på fem år for varer som er ment å vare lenge, slik som biler, båter og hvitevarer.
Men loven sier ikke noe om hva som gjelder ved mangelfulle utbedringer som er gjort i reklamasjonstiden.
– Viktig med avklaring
– Det er viktig med en avklaring. Dersom NAF vinner fram, vil dette få store konsekvenser for norske forbrukeres rettigheter, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF i en pressemelding.
NAFs advokater har bistått medlemmet hele veien i rettssystemet. Det er første gang NAF er i Høyesterett med en sak.
LES OGSÅ: Flere hundre kan kjøre rundt med falsk EU-godkjenning
– Dette vi har NAF for
Redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, er glad for engasjementet til NAF.
– Det er nettopp slike saker vi har bruk for en organisasjon som NAF – som kan ta saker på vegne av enkeltpersoner. Ikke minst i slike prinsippsaker - der menigmann fort kan miste motet på grunn av både tid og penger som må investeres for å ta saken i rettssystemet, sier han.
- Denne saken er det garantert mange i bransjen som vil følge med argusøyne. Blir konklusjonen i lagmannsretten og tingretten opprettholdt, er det svært gode nyheter for forbrukerne, sier Møller Johnsen.
LES OGSÅ: Dette er de 10 bilmerkene med flest feil
Artikkelen er først publisert på Broom.no. Les også: