RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Så gale er de etter iPad 2

(Apple)
Sist oppdatert:
Mange av de som står i kø for nettbrettet, får godt betalt for å gjøre det.

Tusenvis har stått i kø over hele USA for å få tak i Apples nye iterasjon av iPad, som ble lagt ut for salg på fredag.

Får betalt for å skaffe produkter
Men det er på ingen måte slik at alle de som står i køen er hardbarkede fans av Apples produkter. Ifølge Ars Technica er det mange som får betalt 100 dollar per iPad 2 de klarer å skaffe til selskaper som videreselger nettbrettene i Kina.

- Det kan hende jeg får en selv en gang, skal en person i køen som nettstedets journalister sto i ha sagt.

- Denne skal til Kina, sa en annen.

Flere aktører i Kina vil ha
Ifølge Wall Street Journal er det selskaper som Digital Action Telecom i Hong Kong som står bak opplegget. Siden det er uklart når produktet kommer til Hong Kong, benytter de muligheten til å betale amerikanere til å stå i kø, for å få sendt produktene tilbake til Kina.

Ifølge salgssjef Kurt Lo i selskapet har rundt 200 personer forhåndsbestilt nettbrettet i Hong Kong, uten at de selv vet hva prisen blir. For å bestille har de måttet betale 1000 HKD (128 dollar - 730 kroner) i depositum for å bestille der.

- Vi vet ingen ting om prisen foreløpig. Vi vil se på markedssituasjonen, sier Lo til WSJ.

Selges til hele Asia til blodpris
En annen aktør i Hong Kong sier at de har fått inn rundt 100 forhåndsbestillinger, hvorav 90 er fra rundt omkring i hele Asia.

Dette betyr altså at aktørene i gråmarkedet i Kina, bestiller produkter i USA som er produsert i Kina, og får det sendt tilbake til hjemlandet - for så å selge det med saftig fortjeneste.

Ved lanseringen av den originale iPad var prisen på gråmarkedet omtrent det dobbelte av hva en kunne kjøpe produktet for i USA.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere