RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sleipe norske banker skviser trofaste kunder

Sist oppdatert:
Lojale bankkunder taper ti milliarder kroner på å være, nettopp, lojale.

Storbankenes lure kundeprogrammer koster norske bankkunder mange milliarder kroner i ekstrakostander.

Det viser en beregning Dine Penger har foretatt på oppdrag for NRK Forbrukerinspektørene (NRK FBI).

Beregningen, som både NRK FBI og Dine Penger understreker er teoretisk, tar utgangspunkt i SSBs totaltall for utlån med pant i bolig. Rentene i regnestykket baserer seg på observasjoner i Dine Pengers Bank-NM i november 2010.

Betaler 10 milliarder mer enn nødvendig
Dersom alle lånekunder flytter lånet sitt fra banken de bruker i dag til banken med best lånerente er sparepotensialet totalt seks milliarder kroner.

Beregningen viser i tillegg at dersom alle kunder med lønnskonto (rente på lønnskonto, tilknyttet betalingskort og betaling av regninger) bytter til billigste bank ville de spart totalt fire milliarder kroner per år.

Lure prisbetingelser
Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet mener storbankenes fordelsprogrammer er en av hovedårsakene til at langt færre bankkunder bytter bank enn ønskelig.

- Vi ser med bekymring på økningen i såkalte fordelsprogram eller produktpakker, sier seksjonsleder Eivind Stage i Konkurransetilsynet til NRK FBI.

Ifølge Stage er det spesielt storbankenes tilbud om spesialpriser dersom kundene samler mange ulike finansprodukter som hindrer konkurransen. Produktene hever også terskelen for at folk bytter bank.

Designet for å hindre bankbytte
Forbrukerrådet er enig i at bankene tjener store penger på trofaste kunder. Rådet mener omfattende kundeprogrammer er de etablerte bankenes knep for å hindre deg i å rømme til billigere banker.

- De såkalte fordelsprogrammene gjør det vanskelig å sammenlikne priser, og hemmer også konkurransen. Programmene tilslører prisen på hvert enkelt produkt, og gjør det vanskelig, i mange tilfeller umulig, å sammenlikne priser mellom de forskjellige bankene, sier fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet.

Stor konkurranse
Finansnæringens Fellesorganisasjon avviser kritikken.

- Finanstilsynet konstaterte i en rapport som ble framlagt sist uke at det er sterk konkurranse mellom bankene om innskudd og utlån til boligformål. Ifølge tilsynet fører dette til press på marginene og gjør at bankenes fortjeneste på innskudd og utlån er mindre enn før. Rentemarginen til personkunder har gått ned med 0,5 prosentpoeng siste to år ifølge tilsynet. I tillegg har den harde konkurransen presset ned størrelsen på gebyrene, sier kommunikasjonsdirektør Leif Osland til NA24.

Osland viser i tillegg til en fersk undersøkelse fra Forbrukerrådet.

- Forbrukerrådets undersøkelse viser at det er flere som byttet bank i 2010 enn i 2009. Av de som vurderte å bytte bank, men ikke gjorde det, oppgav bare to prosent at det var fordi det var for komplisert å bytte. Mange i denne gruppen valgte å ikke bytte fordi de reforhandlet og fikk bedre betingelser av nåværende bank. Flere ble også værende fordi de føler seg knyttet til banken gjennom et godt kundeforhold, sier Osland.

Hva mener du? Har du erfaring med bankbytte? Tips NA24 her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere