Gå til sidens hovedinnhold

Småbiler på sparebluss

Bilindustrien har sett skriften på veggen. Nå står små og morsomme sparebiler i kø. Men vil vi ha dem?

FRANKFURT: Normalt sukker vi over bilindustriens tunge fokus på tørste fartsmonstre. For miljøopptatte ender som regel et bilmessebesøk i frustrasjon og oppgitthet, med en forklaring like enkel som primitiv: Det ligger betydelig høyere fortjeneste i mange hestekrefter enn i parkeringsvennlige sjarmtroll som forurenser lite. Årets Frankfurt-messe var annerledes, og viste at bilindustrien kan hvis den må. Etter å ha lest skriften å veggen, forfattet av EU og godt backet opp av miljøorganisasjonene, flommet utstillingen over av små og morsomme biler. Produsentene konkurrerte virkelig om å ha flest biler under den magiske utslippsgrensen på140 gram CO2 per kilometer. 140 gram i 2008 er det frivillige gjennomsnittsnivået bilprodusentene tilbød EU for ti år siden for å unngå sanksjoner, men som de ikke er i nærheten av å innfri (tallet var i fjor 160 gram CO2/km). Derfor har EU kommet med nytt krav: 120 gram innen 2012.

Vil ha store biler

Det fine med disse bilene er at de fleste av dem er eller snart kommer i produksjon. Og i Norge vil de alle bli rimeligere enn om de hadde blitt lansert for ett år siden. Omleggingen av bilavgiftene ved inngangen til 2007 tilgodeser lavt utslipp. Den eneste haken er at Ola og Kari blåser miljøet en lang marsj og helst kjøper større biler. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at etter avgiftsomleggingen har andelen av biler med motor under 65 kw (88 hk) sunket fra 12,6 til 12,1 prosent, mens andelen store biler med motorer over 86 kw (117 hk) har gått opp fra 41,3 til 44,5 prosent.

Reklame

I dag: Knalltilbud på populære turbukser