Gå til sidens hovedinnhold

Stor og enda sterkere

Det er stadig flere som velger diesel, spesielt når de kjøper seg stor bil. Derfor har både Mitsubishi-importør, -forhandlere og ikke minst -kunder sett frem til at Grandias skulle komme med diesel-motor.

Og nå er den på plass. De første bilene kom for en drøy måned siden, og salgstall viser at dette er et populært alternativ.
For ikke har man nå mulighet til å få seg en stor bil til en pris som ligger godt under mange av konkurrentene, men den er også sterk.

Det er en 2.0 liters 16-venilers DI-D pumpedyse turbodiesel som sitter under lokket, og den yter 136 hestekrefter ved 4000 omdreininger. Og du trenger ikke vente på at kreftene skal gi reaksjon. Turboen slår raskt til, og dermed kommer også kreftene. Allerede ved 1750 omdreininger får man et godt skyv.
Tidligere var det alltid et forhold mellom styrke motorer og forbruk. Hestene i Grandis er langt fra noen slukhalser. På blandet kjøring holder det med drøye 0,6 på mila, og ute på landeveien holder tanken lenge. Dette er selvfølgelig avhengig av gass-foten, men Grandis-dieselen må kunne betegnes som gjerrig.

Vi har tidligere omtalt Mitsubishi Grandis som en stor bil. Utvendig voksne mål som man merker når man kjører, men ikke "verre" enn at den er grei selv i trange trafikksituasjoner. Og ikke minst er den innvendig stor. Mange har valgt Grandis i varebil-utgave, og da er den som et sluk. 1,80 flatt gulv, stor bakluke og ingen høy kant å løfte over.

Har man også behov for passasjerplasser, er det rike muligheter. 2-seter, 2+2+2 eller 2+3+2. Og med fleksible sete-muligheter kan det også byttes ut passasjerer med bagasje.

Ved første inntrykk kan Grandis kanskje se litt klumpete ut, men ved nærmere titt er den ganske stilren.

Kort sagt Grandis svarer til navnet, og da tenker vi ikke på pizza. Bilen er kort og godt stor i både konkret og overført betydning.

Reklame

NÅ: 30 % rabatt på alle Kastel-modeller