Gå til sidens hovedinnhold

Test: SUV-killere

Med Audi A6 Allroad, Volvo XC70 og Subaru Outback kommer du lenger på dårlige hytteveier enn med kompakte SUV-er. Lengst kommer du med Outback, men totalt sett scorer Allroad høyest.

Om vi kunne lukket øynene for alt som lukter av miljø, burde ukens testbiler - på grunn av funksjonalitet og sikkerhet - vært å få på blå resept. Audi A6 Allroad, Volvo XC70 og Subaru Outback er ideelle for norske kjøreforhold. De er store og trygge, tar seg fram på de dårligste veiene og har langt bedre kjøreegenskaper en de vanligste SUV-ene. Selv der veien slutter kommer du lenger med disse bilene enn med kompakte SUV-er, viste våre prøver i offroadløypa på Vålerbanen/Norsk Trafikksenter i Østerdalen. Bare så synd at prisene og utslippene er høye. Ved tidligere tester har vi slått fast at det i sum neppe fins noe bedre bilvalg en Audi A6 Allroad. Nå har vi testet bilen opp mot splitter nye Volvo XC70 og en sterkt fornyet Subaru Outback. La oss ile til med å si at begge utfordrerne er flotte biler som kjører godt, laster mye og stiller med høy grad av sikkerhet. Men likevel vinner Audi. Vi skal forklare hvorfor.

Audi A6 Allroad

Bilen gir en tvers gjennom god kjørefølelse. Styringen er meget presis, og førermiljøet er oversiktelig. A6 har også best komfort. Videre utmerker den seg med lekker finish, den mest sofistikerte teknikken og klart høyest "Oslo 3-faktor". 2,7 liters dieselmotor med 180 hk og 380 newtonmeter i drakraft passer bilen godt selv med vekt på 1875 kilo. Audien veier 116 kilo mer enn XC70 og 415 kilo mer enn Outback. Høy vekt straffes med miljøfiendtlig høyt forbruk og dermed økt avgift til staten. Som eneste av de tre kan Audiens bakkeklaring heves og senkes, avhengig av fart og veiforhold. Men noen terrengbil blir aldri A6. Til det er den for stor. Men Audien ga ikke lett opp og hang med nesten helt til mål i offroadløypa.

Subaru Outback

Subaru stiller med best firehjulstrekk. Knapt noe stopper denne bilen om den kjøres med fornuft. Der Volvoen spant seg ned i søla, skvatt Subaruen forbi som om den hadde asfalt under hjulene. Vi lot oss nok en gang imponere av firehjulstrekket til Subaru. Outback krabbet fram der vi "skulle tru at ingen kjøre kunne". Subarus største problem er at den i mange miljøer oppfattes som litt harry. Den er også minst av testbilene, men mer enn rommelig nok til familiebruk og en kvart million kroner rimeligere enn Allroad i basispris. Men Subaru må gjøre noe med selve bilen. Den har noe gammelmodig preg over seg og særlig innvendig holder Outback på ingen måte premium kvalitet. Skreddersøm fra produsenten lar seg heller ikke bestille og først i 2008 kommer dieselutgaven. Men når det er sagt så arbeider bensinmotoren (2,5 liter/173 hk) godt og har klart lavest CO2-utslipp av bilene, både på papiret og i test.

Volvo XC70

Det beste med Volvo XC70 er dens aksept i alle sosiale lag. Bilen har også fått et røffere (og mer amerikansk) utseende, med solide hjulbuer, fenderlister og støtfangere i svart som beskytter godt mot småskader. Den har også best frihøyde (21 cm), men det dårligste firehjulstrekket av de tre. Bilen imponerte ikke på noen måte i terrenget og hadde lite å stille opp mot Subaru Outback i løypa på Vålerbanen. Ved vanlig kjøring føles styringen dvask, sammenlignet med A6-ens. Men Volvos lekre interiør og sofistikerte festeordninger for bagasjen imponerte. Volvo kan leveres med mye ekstraustyr, men om bilprisen ikke skremmer kundene, skremte prisen på mye av tilleggsutstyret oss. Her tar Volvo igjen så det monner. Pluss også for varsling av biler i blindsonen og for at Volvo bruker store ressurser på å ligge i forkant med utvikling av sikkerhet.

Vår mening om testbilene:



































































Audi A6 Allroad


Subaru Outback


Volco XC70

Førermiljø

9

6

8

Plass

9

7

9

Komfort

9

7

8

På veien

9

8

8

I terrenget

7

8

6

Motor/forbruk

6

7

5

Sikkerhet

10

8

10

Pris/utstyr

5

9

6

Sum (100)

64

60

60

Testbilene i tall:

































































































Audi A6 Allroad


Subaru Outback


Volvo XC70


Pris billigste stv.

689.900 kr

449.900 kr

571.900 kr

Pris testet bil

830.540 kr

494.850 kr

806.050 kr

L/B/H

4,93/1,86/1,46 m

4,73/1,77/1,55 m

4,83/1,86/1,64 m

Bakkeklaring

12,5-18 cm

20 cm

21 cm

Bagasjerom (VDA)

565/1660 liter

456/1628 liter

575/1600 liter

Motor volum/hk

2,7/180 hk

2,5/173 hk

2,4/185 hk

Moment Nm

380 Nm

227 Nm

400 Nm

Forbruk (test)

0,86 l/mil

0,91 l/mil

0,97 l/mil

Forbruk (EU)

0,86 l/mil

0,86 l/mil

0,80 l/mil

CO2-utslipp (EU)

229 g/km

205 g/km

219 g/km

0-100 km/t (testet)

10,8 sek

11,1 sek

9,9 sek

80-0 km/t (testet/brems)*

29,4 meter

30.0 meter

27,5 meter

Toppfart:

215 km/t

199 km/t

205 km/t

Støy 80 km/t (målt)

62 dBA

62 dBA

60 dBA

Kollisjonsputer

8 stk

6 stk

8 stk

Garanti

3/12 år

3/12 år

3/12 år

EuroNCAP**

5/5 stjerner

Ikke testet

Ikke testet



Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

*Piggfrie vinterdekk

** Mer om sikkerhet: Euroncap.com
Reklame

Her får du tak i den nye Pondus-boka