Norge er definitivt ikke landet bilprodusentene tenker først på når nye kabrioletmodeller lanseres. Derfor kommer det egentlig bare to virkelig interessante nyheter for kabrioletentusiastene denne sommeren: Audi A3 og BMW 1-serie.
Naturligvis har vi sammen med bladet BIL testet, målt og vurdert årets sommeråpne tilbud. Dette er biler som gir ufattelig mye kjøreglede på varme dager, men Audi har mest plass. Kunne vi satt sammen bilene selv, ville vi valgt Audis karosseri og motor kombinert med BMWs understell og lekne kjøreegenskaper.
Støyete
Begge defineres som ekte vare. Det vil si med mykt tak som på sekunder vippes av og på også i fart inntil cirka 30 km/t. Med vindbeskyttelse på plass trekker det ikke. De to koster dessuten i grunnversjon rundt 330.000 kroner, og kjører derfor med god margin inn i folkebilklassen.
At både Audi og BMW valgte stofftak på sine "billigkabrioleter" henger naturligvis sammen med produksjonskostnader og plassforhold i baksete og bagasjerom. De såkalte helårskabrioletene med foldbart ståltak er ikke bare dyrere å produsere, men taket fyller i tillegg så godt som hele bagasjerommet.
Vi har støymålt begge bilene ute på landevei til 68/67 dBA (normalt) og til uutholdelige 77 dBA inne i tunnel, begge tester ble kjørt i 80 km/t og med taket på. Tunnelstøynivået er over tid direkte plagsomt.
Audi A3
Den eneste av de to hvor det faktisk går an for voksne å sitte i baksetet over tid. Bilen har også best ytelser i test, mest fleksibelt bagasjerom men med altfor liten lukeåpning og et tak som forvinner av på ni kjappe sekunder. Bilen kan dessuten programmeres slik at den automatisk regulerer opp temperaturen mot hender og føtter om det skulle være nødvendig. A3s bremser stopper bilen effektivt på 23,4 meter fra 80 km/t til 0.
BMW 1-serie
Den morsomste bilen å kjøre, men føles like daff som testresultatene viser: 11,1 sekund fra 0 km/t til 100 km/t, mens Audien gjorde samme øvelsen unna på 8,0 sekunder.
BMW gir også en mer kompakt opplevelse, du kler liksom bilen på deg. Det gjør inn- og uttreden av baksetet til en akrobatisk øvelse for voksne. Minus for få steder å legge fra seg småting som eksempelvis mobiltelefonen, og kun en koppholder gir BMW stryk i "lattetesten".
Også BMW scoret svært godt i bremsetesten 23,7 meter til 0 fra 80 km/t. Ingen av bilene er kollisjonstestet av EuroNCAP, og ingen av dem har mer enn fire kollisjonsputer.
Vår mening om testbilene:
Audi A3 Cab | BMW 120 Cab | |
Bak rattet | 9 | 9 |
Plass | 6 | 4 |
Bagasje | 3 | 3 |
Komfort | 6 | 5 |
På veien | 8 | 9 |
Ytelser | 9 | 7 |
Forbruk | 5 | 6 |
Sikkerhet | 7 | 7 |
Utstyr | 6 | 8 |
Pris | 7 | 5 |
Sum (100) | 66 | 63 |
Testbilene i tall:
Audi A3 Cab | BMW 120 Cab | |
Pris billigste | 324.900 kr | 332.700 kr |
Pris testet bil | 426.702 kr | 510.020 kr |
Lengde | 4,24 m | 4,36 m |
Bagasje (VDA) | 260 l | 260 - 350 l |
Motor (Volum/hk) | 1,8/160 hk | 2,0/170 hk |
C02-utslipp (EU) | 174 g/km | 158 Nm |
0-100 km/t (målt) | 8,0 sek | 11,1 sek |
Forbruk (EU) | 0,73 l/mil | 0,66 l/mil |
Forbruk (test) | 0,908 l/mil | 0,877 l/mil |
80-0 km/t (Bremsetest) | 23,4 m | 23,7 m |
Støy 80 km/t (målt) | 68 dBA | 67 dBA |
Støy 80 km/t (tunnel) | 77 dBA | 77 dBA |
Kollisjonsputer | 4 stk | 4 stk |
Antiskrens | Ja | Ja |
Garanti/Rust | 3/12 år | 3/12 år |
EuroNCAP* | Ikke testet | Ikke testet |
Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene
* Mer om sikkerhet: Euroncap.com
