Nykommeren BMW X1 er frekk nok til å stikke av med seieren i kamp mot storselgeren VW Tiguan og kule Ford Kuga, viser vår test kjørt sammen med bladet BIL.
Mange mener at om nissen skal nå fram til jul må han bytte ut Rudolf med en firehjulstrekker.
Vel, testteamet er slett ikke av den oppfatning at norsk vinter krever SUV med firehjulstrekk for å komme fram. Men det hjelper, ikke minst på selvfølelsen.
Så mye som hver fjerde nyregistrerte bil i november trakk på alle hjul. Aldri de siste årene har firehjulstrekkerne utgjort mindre enn en femdel av alle nye personbiler – uansett hvor hardt myndighetene skattlegger bilene for å få oss til å velge mer miljøvennlige kjøretøy.
Til tross for produsentenes innsats for å senke forbruket, vil alltid SUV-er og andre firehjulstrekkere tape i miljødebattene på grunn av høyere vekt og mer mekanikk som trekkes rundt.
BMW X1
Med X1 går BMW ned et trinn ned i størrelse og pris for å kunne konkurrere med storselgere som VW Tiguan (salgsvinner i Norge) og den stadig mer populære Ford Kuga. Dessuten baner X1 vei for en ny og større X3.
Med unntak av plass vinner BMW på nesten alle punkter. Men heller ikke denne bilen har noe særlig i terrenget å gjøre, og presterer desidert best på asfalt. Med 163 hk motor er den også klart raskest, men samtidig minst drikkfeldig. Summen av dette gjør X1 til vinner.
Selv om X1 ikke koster særlig mer enn konkurrentene i basisversjon, må du legge til utstyr for 150.000 kroner for at bilen skal bli morsom å kjøre og eie – og da er ikke X1 billig lenger. Perfekt konebil i Bærum?
For mange vil en firehjulsdrevet 3-serie stasjonsvogn gi langt mer bil for pengene.
Ford Kuga
Kuga er kul å se på, morsom å kjøre – som de fleste andre Ford-biler – og den er lett å like. I likhet med X1 har den ikke noe utpreget SUV-preg. Den tar seg ut mer som en litt høy, kort og lettparkert stasjonsvogn.
Firehjulsdriften (Haldex 3) er ikke imponerende avansert, men i dette selskapet spiller det neppe særlig rolle. Eierne tar jo knapt bilene utenfor asfalten, selv ikke når de er på hytta.
Vi noterer pluss for delt bakluke, men minus for litt korte seteputer. Ei heller er vi spesielt begeistret for den glinsende hardplasten inne i bilen.
VW Tiguan
Tiguan befinner seg godt plassert som den sjuende mest kjøpte personbilen i Norge, og har dyttet Toyota RAV4 ned fra toppen av listen over de mest foretrukne firehjulstrekkerne. Av de tre testbilene opptrer Tiguan med klart mest SUV-preg. Kanskje det nettopp er derfor den selger så godt?
Dette er ikke på noen måte en oppsiktsvekkende bil, heller en traust arbeidshest med bedre firehjulstrekk enn Kuga (Haldex 4). Bilens største pluss ligger i muligheten til å få den levert med direktesjaltet girkasse (DSG), hvilket kanskje er verdens beste girkasse i forhold til forbruk og automatikk.
Vår mening om testbilene:
BMW X1 | Ford Kuga | VW Tiguan | |
Bak rattet | 9,0 | 8,0 | 8,0 |
Plass | 5,0 | 6,0 | 6,0 |
Komfort | 7,0 | 7,0 | 6,0 |
På veien | 8,5 | 8,0 | 7,0 |
I terrenget | 5,0 | 5,0 | 5,5 |
Ytelser | 9,0 | 8,0 | 8,0 |
Forbruk/CO2 | 7,0 | 5,5 | 4,5 |
Sikkerhet | 9,0 | 9,0 | 9,0 |
Utstyr | 9,0 | 7,0 | 8,5 |
Pris | 4,5 | 6,5 | 6,5 |
Sum (100) | 73 | 70 | 69 |
Testbilene i tall:
BMW X1 xDrive 2,0d | Ford Kuga 2,0 TDCi | VW Tiguan 2,0 TDI 4Motion | |
Pris billigste | 399.000 | 366.000 kr | 375.100 kr |
Pris testet bil | 671.150 kr | 468.250 kr | 463.780 kr |
Bagasje (VDA) | 420 - 1350 l | 410 - 1355 l | 470 - 1510 l |
Motor (Volum/hk) | 2,0 l/163 hk | 2,0 l/136 hk | 2,0/140 hk |
Drakraft | 350 Nm | 320 Nm | 320 Nm |
Forbruk (EU) | 0,62 l/mil | 0,64 l/mil | 0,71 l/mil |
CO2-utslipp (EU) | 164 g/km | 169 g/km | 186 g/km |
0-100 km/t (test) | 10,5 sek | 12,1 sek | 11,8 sek |
80-0 km/t (brems)* | 29,3 m | 28,9 m | 28,6 m |
Støy 80 km/t (målt)* | 66 dBA | 66 dBA | 67 dBA |
Toppfart | 205 km/t | 180 km/t | 182 km/t |
Speedometer i 80 km/t | 75 km/t | 75 km/t | 77 km/t |
Antiskrens | Ja | Ja | Ja |
Toppfart | 2/12 år | 3/12 år | 3/12 år |
EuroNCAP** | 5 stjerner | 5 stjerner | 5 stjerner |
Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene
* Målt med piggfrie vinterdekk
**Mer om sikkerhet: Euroncap.com
