Boligmarkedet er elendig, og det er kamp om de gode kundene.

Nettavisen fortalte tirsdag at nye tall viser hvor ofte du må annonsere boligen og hvor lang tid salget tar. Situasjonen er kraftig forverret på kort tid.

Forbrukerombudet har registrert flere tilfeller av meglerkontorer som lokker med rabatt på meglerprovisjon.

Ombudet mener dette er villedende markedsføring, og har sendt brev til 10-15 meglerkontorer.

- Villedende

- Vi mener det er villedende å markedsføre seg med rabatt på meglerprovisjon. Dette er noen man normalt forhandler med kunden om, sier seksjonssjef i Forbrukerombudet, Jo Gjedrem, til Nettavisen.

- Dette er et gammelt prinsipp som meglerne har pleid å rette seg etter. Men nå i vår har vi sett at slik villedende markedsføring har dukket opp igjen, sier han.

SJEKK UT NETTAVISENS BOLIGMAGASIN

Gjedrem opplyser at ombudet har en konkret sak gående med meglerkjeden Notar. De er ikke enige i argumentene til Forbrukerombudet, men har stanset praksisen mens saken diskuteres.

Du blir lurt

Meglerprovisjon er blant de store utgiftspostene ved boligsalg. Høres det fristende ut å få 20 prosent rabatt på provisjonen hvis du inngår avtale i løpet av august? Da kan du altså bli lurt.

Det er villedende når rabattmarkedsføring tar utgangspunkt i en meglerprovisjon som er høyere enn det mange i realiteten har betalt.

LES MER PÅ NETTAVISEN.NO/BOLIG:

Så vanskelig er det å få solgt

Kraftig fall i boligprisene

Her faller boligprisene mest

- Forbrukerombudet har en streng praksis på området for å hindre at forbrukerne blir lurt, understreker Gjedrem.

Lurt å forhandle

Tenk deg at du og naboen din begge skal selge husene deres hos det samme meglerfirmaet. Megleren opplyser dere begge om at 2,5 prosent er provisjonssatsen. Du synes dette er for høyt og avventer. Naboen har gode forhandleregenskaper - og i et presset marked går megleren med på 2 prosent.

Når meglerhuset kort tid etter annonserer med 20 prosent rabatt på meglerprovisjonen, slår du til. Du tror du har inngått en god avtale, men resultatet er at du får den samme provisjonen som naboen oppnådde uten «rabattkampanjen».

Strenge krav

Eksempelet illustrerer hvorfor Forbrukerombudet stiller strenge krav til markedsføring av rabatter i meglerbransjen. Det kreves blant annet fast pris på provisjonen som en forutsetning for å benytte «rabatt» i markedsføringen, opplyser ombudet.

Meglerne må også dokumentere at salgene av meglertjenester har skjedd til den samme faste prisen i et lengre tidsrom før salget til deg.