Caravanlån
Begrepet caravan
Caravan er et begrep som brukes sammen med konseptet lån. Leter du på internett etter lån til å kjøpe visse typer fritidskjøretøy kommer caravanlån opp. Ordet caravan er veldig unorsk. Selve ordet kommer fra engelsk og kan bety to ting. Enten betyr det en karavane. En karavane er en gruppe mennesker som beveger seg igjennom en ørken eller et farlig område. Caravan kan også bety en tildekket henger eller et motorkjøretøy som er innredet med en boenhet.
Et bedre utrykk for caravan på Norsk er bobil og campingvogn. Norge er et ideelt land for bruk av bobil og campingvogn fordi Norge er et stort land som har så mye å by på. Du sparer penger ved å kjøre rundt med bobil eller campingvogn enn å bo på hotell.
Banker opererer som nevnt med begrepet caravanlån. Et caravanlån inkluderer vanligvis bobil, campingvogn og ATV. Caravanlån kan derfor også være et fritidslån som gaper over mer enn det selve ordet caravan også inkluderer. Sjekk derfor med banken som tilbyr caravanlån hvilke kjøretøy og andre typer fritidsobjekter som spesifikt er inkludert.

Bobil
Det selges mer og mer bobiler i Norge hvert år. De siste årene har bobilsalget økt med over 10% årlig. Det er en markant økning. Det selges nå mer enn 4000 bobiler i Norge hvor Hymer er fabrikken som dominerer bilde. Hobby, et merke som dominerer campingvognbilde er helt fraværende på salg av bobiler. Nykommere, som Swift, gjør det bra, og mer etablerte merker, som Adria, har hatt knallsalg.
Bobil en et kjøretøy hvor du har en boenhet bygget på kjøretøyet. Selve bobilkonseptet er ikke noe nytt, men heller noe som har vært med oss siden bilen ble kommersialisert. Mennesket liker og reise. Det er noe vi ser fra alle land. Måten vi reiser på kan være noe forskjellig fra land til land. Bobiler har nå for eksempel en veldig høy stjerne og standarden på bobiler generelt er veldig høy. Du kan kjøpe bobiler i alle prisklasser og i alle størrelser. De billigste kan du nok få helt ned i 400-500.000 kroners klassen nye, mens de dyreste koster flere millioner kroner. Størrelsen på bobiler varierer fra under 6 meter til så lang du har råd til.
Bobiler over 3500 tonn krever et oppgradert førerkort. Det selges mange bobiler under 3500 tonn, men det er viktig å sjekke førerkortet ditt før du kjøper deg ny bobil. Vil du ha en bobil over 3500 tonn, men har ikke oppgradert førerkortet ditt ennå er det enda viktigere å i hvert fall sjekke hvor mye det koster å oppgradere førerkortet. Det kan fort bli ganske mye penger.
Bobiler kommer i flere forskjellige former og størrelser, men de kan deles inn i 3 grupper. Gruppe 1 kalles ofte for bybobiler. Bybobiler bygges inn i en større varebil og er derfor kjent for å ha veldig gode kjøreegenskaper. Kjøretøyene har vanligvis sitteplasser til 4 personer og sengeplass til to personer. Neste steg opp i bobilverdenen er delintegrerte bobiler.
Her snakker vi om bobiler hvor boenheten er bygget på et chassis, mens selve styreenheten kommer ferdig fra bilfabrikken. Delintegrerte bobiler har vanligvis sitteplasser fra 2 til 6 personer og sengeplasser fra 2-6 personer. De fleste delintegrerte bobiler er under 3500 tonn og kortere enn rundt 7 meter. Når en bobil er kortere enn 6 meter betaler du som sjåfør betraktelig mindre på ferjer og i bomringen. Det er derfor mye penger å spare på å kjøpe seg en bybobil eller en kortere delintegrert bobil. Helintegrerte bobiler er store bobiler som koster rundt en million kroner og oppover. Her er det ingen merkbare skiller mellom boenhet og forsetene.
Campingvogn
Vogner brukt for overnatting har eksistert så lenge vi har hatt vogner. Leser vi fortellinger fra århundrer tilbake forstår vi hvor essensiell muligheten for å frakte og sove over store strekninger var. I dag er campingvognlivet blitt en mulighet for alle mennesker å komme seg på ferie, oppleve naturen og bo billig men bra. Det selges omtrent 2500 campingvogner i Norge, hvor markedet var tidligere dominert av merke Hobby. Hobby faller drastisk på markedet, hvor nå gamle og nye merker tar posisjoner.
Liker du campingvognlivet har du mye å se frem til. Standarden på campingvogner har aldri vært høyere. Du får med en eller to ovner, flotte kjemikalier toalett og dusj slik at kan nyte de late dagene i din egen vogn. Dagens campingvogner er rett og slett hytter på hjul. Hva er vel mer praktisk enn å kunne at med seg hytten sin der man selv måtte ønske? Du kan være ved sjøen om sommeren og på fjellet om vinteren.
ATV
ATV er en ny skapning i caravanbilde og er tradisjonelt ikke sett under et med campingvogn og bobiler. Mange bruker forbrukslån til å kjøpe Caravan Derfor er det under endring og kan ses mer på som et fritidslån. ATV står for all-terrain vehicle, men blir ofte kalt firhjulinger eller ATV. En firhjuling er et tøft kjøretøy med breie dekk og en ganske kompakt kropp som er beregnet på terrengkjøring. ATVer brukes til å flytte reinsdyr, gårdsdrift og andre praktiske gjøremål rundt omkring i Norge.
Frihetsfølelsen og reisemuligheter
Campingvogner og bobiler er laget for å gi deg opplevelser. Gode minner skapes av flotte opplevelser. Liker du å fiske kan du reise rundt i hele Norge og fiske ved alle de mest kjente og mindre kjente vannene. Du slipper å leie hytte, bil eller annet på hvert sted du er, men du kan heller reise økonomisk, i din egen komfort og med dine egne ting. En av de aller beste og de aller mest spennende aspektene ved campinglivet er at du gir deg reisemuligheter. Ikke alle kan fly til Frankrike eller bo i Spania. Bobil og campingvogn gir deg uante muligheter som du ikke vil angre på senere.
Følelsen av frihet kommer når du kan gjøre som du vil når du vil. Bobil og campingvogn tilrettelegger for denne friheten. Det finnes få andre måter du kan få samme frihetsfølelse uten at du firer på standarden. Teltturer eller å sove under åpen himmel gir også en fantastisk følelse. Forskjellen er i komforten. Mye senger, fine sitteplasser, kjøleskap, lufteanlegg, dusj, toalett og varmt vann er noen av de tingen som gjør at campinglivet smiler fra innsiden av en ny Swift bobil eller en flott Sprite campingvogn.

Forhandler vs. privat selger
Er du bitt av basillen og ønsker å realisere bobildrømmen eller anskaffelse av favorittvogna starter du med å sondere markedet. Norge er et praktisk marked fordi finn.no er full av bobiler, campingvogner og andre transportmuligheter. Finn.no gir deg oversikt over hvem som selger bobilen. Selger er enten en forhandler eller en privat selger. Det kan være stor forskjell i kvalitet mellom selgere da noen private er veldig flinke til å ta vare på sine eiendeler, mens andre ikke er like flinke. Denne risikoen tar en kjøper som kjøper fra en privat selger.
Forhandlere bringer selvfølgelig med seg sine risikomomenter. Mange er skeptiske til profesjonelle aktører da de føler de får en bedre pris hos en privat aktør. Det kan skje av og til da private i forskjellige situasjoner bare vil bli kvitt bobilen eller campingvognen uten å sikre seg markedspris. Fordelen med forhandlere er at forhandlere har mekanikere, garantiordninger og finansiering. Går du til en forhandler får du med andre ord en alt det du trenger på et sted. Er du usikker på kjøpet kan du også se på andre campingvogner og bobiler. Stikk innom din lokale forhandler for å se på utvalget i dag.
Renter
Caravanlån og andre lån består av de samme delene: renter, avdrag og gebyrer. Ser du på kjøp av bobil eller campingvogn, men mangler hele kjøpesummen i kontanter er det vanligvis ikke noe problem å ta opp et lån innenfor rimelighetens grenser. Søknaden leverer du enten på nett eller så søker din forhandler på lån for deg.
Når tilbudet kommer må du se godt på den nominelle- og den effektive renten. Den nominelle renten er kostnaden for å låne pengene, uten at noen andre gebyrer er inkludert. En typisk nominell rente på bobil lån er mellom 3% til 5%, men campingvogner ligger på det samme. Den effektive renten er summen av alle kostnader du har relatert til caravanlånet uttrykt i prosent. Den effektive renten vil vanligvis alltid være høyere enn den nominelle renten. Alle banker plikter å oppgi hva den effektive- og den nominelle renten er. Er den effektive renten høyere enn det du kan betjene må du si nei. Bobilturene eller campingvognturene blir mindre hyggelige om du føler at kostnaden ved turene rett og slett er for mye.
Gebyrer
Ingen er overrasket over at det koster penger å låne penger. Det er helt greit. Renten, som nevnt over, reflekterer denne kostnaden. Derimot oppleves gebyrene av mange som meget irriterende og unødvendige. Den nominelle renten, som viser hvor mye du må betale for selve lånet, burde være den eneste renten å forholde seg til. Den effektive renten tar i betraktning absolutt alle kostnader relatert til caravanlånet ditt og kan fort bli betraktelig mye høyere enn den nominelle renten på grunn av mange gebyrer. La oss se på et par av de mer typiske gebyrene.
Oppstartsgebyret er et populært gebyr. Bankene liker å ilegge oppstartsgebyret på alle låntyper. Gebyret rettferdiggjøres med at det finnes en kostnad for å starte et lån og muligens et kundeforhold. Denne kostnaden må låntaker betale. Oppstartsgebyret er på 500 kroner til rundt 2.000 kroner. Bankene hadde ikke trengt å ilegge dette gebyret, men kunne derimot bake inn denne kostnaden i selve caravanlånets rente. Hadde bankene gjort dette ville den nominelle renten ha gått litt opp.
Månedsgebyret er også et ettertraktet gebyr. Dette gebyret ilegges fordi bankene mener at den månedlige betalingen fra deg til dem koster dem litt penger å administrere. Det er forståelig da det kan hende at noen må gjøre noe, om betalingen ikke er helt i rute. Når det er sagt er dette vanligvis digitalisert og går av seg selv. Det er ingen ansatte som passer på at pengene kommer inn til banken når de skal, men heller en datamaskin som sier ifra at betalingen ikke har kommet som avtalt.
Fakturagebyr er et trist gebyr. Her tar banken betalt for å at deres datasystemer sender deg en faktura. Er det en papirfaktura kan dette være forståelig, men send en e-faktura. E-faktura er laget for å fjerne papirveldet og heller effektivisere mottak av regninger. Oppsummerer vi avsnittet om gebyrer kan vi enkelt konkludere at caravanlån og andre lån har alt for mange gebyrer. Bankenes kostnader kan enkelt bakes inn i renten.
Avdrag
Det viktigste ved låneopptak er tilbakebetaling av gjelden. Renten er kostnaden på gjelden som betales tilbake. Når lånet er betalt tilbake fult ut har låntaker betalt prinsipalen og renten. Man låner penger fordi man ikke summen selv, eller at man heller vil betale litt ekstra for lånesummen. Hele poenget med lån er tilbakebetaling over en avtalt periode. Lang nedbetalingstid til en veldig lav rente er ettertraktet, som resulterer i en avveining mellom bankens- og låntakers interesser.
Avdrag er navnet på antall ganger prinsipalen deles opp. For å illustrere dette poenget lager vi et eksempel hvor en person låner 500.000 kroner. Beløpet nedbetales over 5 år. Låntaker betaler 1/60 del av 500.000 kroner i måneden pluss renter. Avdraget blir da på 8333 kroner per måned og er lånesummens månedlige tilbakebetaling uten noen kostnader eller andre utgifter iberegnet lånet.

Sikkerhet
Lån deles ofte i usikrede- og sikrede lån. Caravanlån er, motsetning til forbrukslån, et sikret lån, også kalt lån med sikkerhet. Banken tar sikkerhet i bobilen mot at du får pengene til å kjøpe bobilen. Du som låntaker ser faktisk ikke pengene, men pengene blir gitt fra banken direkte til selger. Banken sikrer seg på denne måten for at du ikke skal ta pengene å løpe. Legger du egenkapital i lånet vil bankens sikkerhet bli enda bedre fordi sannsynligheten for at banken får tilbake hele sitt lån øker betraktelig når du betaler 20% til 40% av kjøpesummen med egne midler. Jo mer egenkapital du legger i lånet jo mer synker din rente.
Egenkapital
Renten settes ut i fra hvor stor risiko banken vurderer deg til. Legger du mye penger inn i lånet selv, som 30% eller mer av kjøpesummen, vil du få veldig gode lånevilkår. Egenkapital er penger du selv tar med deg inn i handelen. Da er det viktig at du har disse pengene. Noen tar nemlig opp lån for å legge egenkapital inn i handelen. Dette kan være uttrykt fordi det ikke reduserer dine kostnader, men heller øker dem. Det eneste en slik tilnærming gjør er å sikre lånet selv om det ikke sikrer din private økonomi.
Forsikring
Bobil og campingvogn er spennende bo- og opplevelsesmidler. Ved kjøp av bobil og campingvogn er det viktig at du også kjøper en god forsikring. En god forsikring gir deg trygghet om noe galt skulle skje. Tryg er et selskap som har gode forsikringer for bobil og campingvogn. Andre store forsikringsselskap har også produkter som dekker caravanlån. Kjøper du en bobil eller en campingvogn med caravanlån vil långiveren kreve at du forsikrer kjøpsobjektet med kaskoforsikring. Det er med andre ord viktig at du sjekker prisen på forsikringen før du kjøper vogn eller bobil. Legger du inn litt egenkapital i lånet for å redusere dine månedlige kostander kan du fort bli overrasket over prisen på bobilforsikringen.
Reparasjoner
Bobiler og campingvogner krever tid og oppmerksomhet. Båter krever mye mer vedlikehold, men en bobil og en vogn krever en overgang når du lar den stå om vinteren og når du tar den frem igjen om våren. Det er spesielt viktig å tappe vannet i alle tanker slik at det ikke står igjen noe som fryser. Frostskade fører til lekkasje, som igjen fører til fuktskade. Er du ikke forsiktig med hvordan du bruker, oppbevarer og tar hånd om bobilen eller vogna kan du pådra deg ganske store og dyre skader.
Trenger du hjelp er det smart å sette seg litt inn i hvordan din bobil eller vogn fungerer. Du får mye gratis ved å kunne helt grunnleggende ting selv. Her snakker vi om skifte av tanker, justeringer på toalett eller småting som kan byttes ved rengjøring. Vårrengjøringen og vårtesten vil kanskje frigi noen småting som gjør at du må kjøpe inn noen deler. Mye kjøper du på nettbutikker som Kama, etc. Liker du ikke å fikle så mye med bobilen eller vogna selv kan du ta dem med til en forhandler eller til et verksted som ser over bilen eller vogna og gjør de nødvendige oppgraderingene.
Velg bobil og campingvogn i rett materiale
Bobiler og campingvogner produseres i forskjellig materiale. Det er stor forskjell på hva slags materiale din bobil og campingvogn lages i. En type hard plast og tre er de vanligste måtene å produsere bobil og vogn i. Det finnes også en tredje måte, hvor man helstøper hele boenheten slik at alt er helt tett, men produksjonsmetoden er unødvendig dyr.
Plast er den beste fordi du da slipper fuktskader. Tre er alltid et hyggelig produkt å bruke, men bobil og campinglivet kan fort føre til fukt. Krasjer du og får en liten sprekk vil regn skape fuktskade. Har du en lekkasje i en takluke eller et vindu vil dette også skape fuktproblemer. En ting er å få vann inn i vogna eller bobilen. Når dette vannet skader materiale vokser problemet. Vann skader tre, mens plast ikke tar skade av vann. Flere og flere bobil- og caravanprodusenter lager derfor sine produkter i plast og lignende vannavstøtende materialer for å unngå skader samt garantere for produktet sitt i en lengre periode.
Kollisjonstest
Bilindustrien stiller sterke krav til sikkerhet og går igjennom påkrevet kollisjonstesting. Alle biler må testet og effektene av kollisjoner må dokumenteres. Det samme kravet gjelder ikke for bobiler. Vær derfor ekstra påpasselig på hvordan bobilen du vil kjøpe oppfører seg. Volvo har vært et forgangsmerke i bilindustrien i mange år og er kjent for å være den mest trafikksikre bilen. Swift er den mest trafikksikre bobilen og er derfor bobilverdenens Volvo.
Eie vs. leie
Liker du å komme deg ut på tur med bobilen trenger du ikke å eie en. Nordmenn har en eie-mentalitet. Vi liker å eie. Vi eier vår egen leilighet, en eller to biler og kanskje en eller to hytter. I tillegg til dette har vi båter, bobiler, campingvogner, osv. Alternativet til å eie en bobil er å leie en bobil. Bobilutleie vokser i Norge. Touringcars er Norges største utleier av bobiler med et par andre aktører som vokser sakte men sikkert litt bak. Det koster fra 5.000 kroner til rundt 18.000 kroner å leie en bobil i en uke i juli. Flere og flere turister leier seg bobil for å kjøre rundt å se på flott norsk natur.

Oppsummering
- Begrepet caravan kommer fra engelsk og betyr bobil eller campingvogn. Ordet kan også bety karavane.
- Bobil er et flott kjøretøy som tillater deg å sove, spise, dusje og bo hvor du en er med bobilen.
- Campingvogn er en vogn du kan bo i, dusje i og slappe av i på samme måte som en hytte. Her har du alt du trenger for å bo i kortere eller lengre perioder.
- ATV er et kjøretøy som fungerer veldig godt i alt slags terreng. Du kan kjøre i meget ulendt terreng, over bekker og på veien.
- Frihetsfølelsen kommer når du kan dra og se på akkurat det du har lyst til. Bobil og campingvogn gir deg minner for livet og muligheten for å reise akkurat dit du selv vil.
- Når du kjøper bobil står valget mellom en privat selger eller en forhandler. Det er positive og negative sider ved begge parter. Tenk igjennom disse sidene før du skriver under på noen papirer.
- Renter er kostnaden du må betale for å ta opp lån. Det kan bli en betydelig prosent. Bankene tar sikkerhet i bobiler og campingvogner, som gjør at renten holder seg respektabel.
- Bankene legger gebyrer på alle lån. Det finnes forskjellige typer gebyrer, som oppstartsgebyr, månedsgebyr og fakturagebyr. Bankene bruker noen eller alle disse gebyrene på sine kunder.
- Lån krever tilbakebetaling. Avdrag er navnet på tilbakebetaling av selve prinsipalen, som skjer stykkevis hver måned i en avtalt periode.
- Bobiler og campingvogner kan finansieres ved kjøp. Jo mer penger du selv putter inn som egenkapital i handelen jo mer går renten på caravanlånet ditt ned.
- Forsikring kan koste mye penger. Sjekk forsikringen på din drømmebobil før du kjøper bobilen.
- Det kan koste mye penger å reparere en bobil. Pass derfor alltid på fukt og fuktskader. Er du dårlig til å følge opp alt som må følges opp i hverdagen? Kjøp en bobil eller vogn som ikke er bygd i tre.
- Kollisjoner fører til stygge skader og i verste fall død. Velg Swift – bobilmarkedets Volvo.
Du trenger ikke eie alt her i verden. Lei deg en bobil for å se Norge fra sitt aller beste.