Gå til sidens hovedinnhold

8 triks for en gladere hverdag

Hvis du er sliten småbarnsforelder.

(SIDE2): Vi skrev nylig om blolggeren Alexii Lardis som gjennomførte et eksperiment med å ikke klage i to uker. Er det en løsning for en bedre hverdag? Sjekk her hvordan det gikk med henne.

Hvis det ikke hjelper å la «klagingen» ligge, så er det kanskje en del andre triks som kan fungere for å få en enklere hverdag. Når man er trøtt småbarnsmor. Eller far.

For de fleste av oss går gjennom perioder hvor livet som forelder er altfor for intenst.

Today har samlet noen råd for å få hverdagen til å gå opp litt enklere - og med et større smil:

1. Oppfør deg som et barn

Det kan være vanskelig å slippe seg løs som voksen. Men finn situasjoner hvor du kan være et barn igjen. Bli med i ballrommet, hopp i sølepytten, mal og gris med farger – eller gå for dessert før middagen. Slapp litt mer av, og ta ting litt mindre seriøst.

Lær av barna, se hvor bekymringsløse og glade de er. Vær litt mer som dem, så kanskje du også føler deg enda lykkeligere.

2. Få nok søvn

Kanskje lettere sagt enn gjort. Ikke alle barn sover hele natta, og i hvert fall ikke lenge om morgenen. Likevel prøv å sove nok. Studier viser at man både blir gladere og holder seg friskere med nok søvn.

3. Møt venner

- Venner får deg til å le, og hvis du trenger å gråte – gir de deg en klem. Og vin. Venninner forstår deg, og liker deg for den du har. Slå deg løs med dem, og vær der for dem du også.

4. Tren

Trening blir nevnt som et råd for å redusere stressnivået, og for å løpe fra problemer og tanker. Bokstavelig talt. Hør på musikk og legg alle tanker vekk. Konsentrer deg om treningen, enten i form av løping eller styrke, eller du kan koble av med yoga. Poenget er å ha tiden for deg selv og ikke fokusere på noe annet.

5. Ta vare på deg selv

- Husk at du ikke blir en god mor, hvis du ikke har det bra med deg selv. Du har lov til å tenke på deg selv innimellom, og være litt egoistisk. Sørg for å ha en hobby, karriere eller tid for deg selv som gir deg energi. Noe som er for deg selv.

6. Aksepter ting slik dere gjør det

Det betyr at du ikke skal bry deg om at barnet sover i deres seng. Eller om dere går i pysjamas til langt utpå dagen, fordi dere ikke orker å stresse i gang med dagen. Eller om barnet ikke sover hele natta. Det betyr ikke at det er unormalt.

Enten aksepterer du at dere er sånn, eller så må du gjøre noe med det. Ikke vær noe midt imellom. Godta deres situasjon slik den er, og ikke bruk krefter på å ønske at den var annerledes.

Les også: - Foreldre føler seg uglesett fordi de ikke får babyen til å sove

7. Stå opp før alle andre

Start dagen noen minutter før resten av familien. Lag deg en kopp kaffe, les avisene og nyt stillheten i huset– før alle de andre står opp.

8. Fjern kjæresten fra Facebook

Kanskje ikke løsningen for alle. Men familieterapeut hevder det kan gi mer mystikk og spenning i forholdet. Og har man det bra i forholdet får både du det bedre, og barna det bedre.

- Jeg innså at jeg egentlig ikke ville at kona mi skulle være venn med meg på Facebook. Jeg ønsket ikke all den ekstra informasjonen. Hvis det var noe jeg ville – så var det heller å få mindre informasjon. Jeg ønsket mer mystikk og mer uforutsigbarhet, sier Kerner.

BAKGRUNN: Derfor bør du «unfriende» kjæresten på Facebook

Kommentarer til denne saken