Gå til sidens hovedinnhold

Fornyet Peugeot 607

Med ny front og nye motoralternativer kan vi trygt si at 607 har blitt en lekker bil. Se de første bildene.

Se bildene her!

Peugeot 607 sitt rene og franske design har blitt ytterligere fremhevet etter ansiktsløftningen. Sidelister og støtfangere - med innfelt krom stripe - er nå i samme farge som resten av bilen. Og Peugeot-løven har blitt gjort mer markant.

Ser vi på eksteriøret er fronten blitt redesignet med et lavere nedre frontpanel og større luftinntak. Runde tåkelys i krominnfatning er også nytt på bilen Som standard leveres den med 17” alu-felger med fem eller syv eiker som standardutstyr.

30mm lengre
Den «nye» 607 er blitt lengre enn forgjengeren. Lengden på overhenget foran på bilen er blitt økt med 30mm til 4.902mm, høyden på bilen er fremdeles 1.442mm, akselavstanden 2.800mm, og bredden 1.835mm. Bagasjeromsvolumet er 509 l.

Nytt motoralternativ
En annen nyhet på bilen er den nye 2,7 l V6 HDi FAP motoren som yter 201 hk og har et dreiemoment på 440 Nm. Bilen drar med denne motoren fra 0-100 km/t på 9,3 sekunder, og toppfarten er 230 km/t. Motoren stammer fra tredje fase av samarbeidet mellom PSA Peugeot Citroën og Ford Motor Company.

Motoren kommer for øvrig med en nyutviklet sekstrinns automatisk girkasse (AM6) med Porsche Tiptronic System kontroll. I tillegg drar bilen nytte av at ekstra lett materiale har blitt brukt i konstruksjonen av sylinderblokken og topplokket, noe som reduserer vekten.

Den nye sekstrinns AM6 girkassen er også tilgjengelig med 3,0 l V6 211hk bensinmotor. Som et resultat har dreiemomentet i denne motoren økt fra 285 til 290 Nm.

Et nytt «vedlikeholdsfritt» partikkelfilter som man ikke trenger å bytte før etter 200.000 km er også utviklet i takt med den nye 2,7 l V6 HDi FAP motoren, som oppfyller Euro 4 Standard.

Oppgradert fjæringssystem
Ser vi på kjøreegenskapene har utgavene med V6 motorer har fått et oppgradert elektronisk styrt fjæringssystem som regulerer støtdemperne gjennom sensorer på hvert hjul. De andre bilene har blitt utrustet med nytt multiventil fjæringssystem.

Større bremseskiver
I tillegg har alle Peugeot 607 fått nye, større bremseskiver foran (330 x 30mm), og siste generasjons ESP (Bosch 8.0) med ny teknikk for under- og overstyringskorreksjon. ESP og antispinn er standard på 607.

En annen nyhet på Peugeot 607 er at parkeringsassistanse både foran og bak er standardutstyr.

Ser vi på sikkerheten har bilen åtte kollisjonsputer - to foran, to på siden foran, to på siden bak, og to sidekollisjonsgardiner i taket. Antispinn og elektronisk bremsekraftfordeler og nødbremsassistanse er også standardutstyr på Peugeot 607. I tillegg har man sensor for lavt dekktrykk, automatisk tenning av varselblink ved kraftig nedbremsing, Xenon hovedlys, regnsensor og automatisk åpning/lukking av bagasjeluken.

Forventer økt salg
Direktør Arne Lyslo Kristiansen i Peugeot Norge forventer en økning i salg av Peugeot 607 i 2005:

- I 2004 solgte vi 112 stk. Peugeot 607, en økning på 40 prosent fra 2003. Målet for i år er å selge 150 - 200 biler

Vi skal selvfølgelig ta denne med på en testrunde så fort vi får muligheten, men her finner du test av den gamle Peugeot 607.

Se bildene her!

Motortyper og veiledende utsalgspriser - fra 1.1.2005.
Peugeot 607 2,0 HDi 110 hk 404.900

Peugeot 607 2,2 Bensin 160 hk 434.900

Peugeot 607 2,2 Aut. Bensin 160hk 454.900

Peugeot 607 2,2 HDi 136hk 454.900

Peugeot 607 2,2 HDi Aut. 136 hk 474.900

Peugeot 607 2,7 V6 Hdi Aut. 201 hk 634.900

Peugeot 607 3,0 Aut. Bensin 211 hk 624.900

Reklame

Dette må til for å få den beste renten på boliglånet

Kommentarer til denne saken